mandag 18. november 2013

Google Analytics tatt i bruk

Førsteinntrykket man får når man ser Google Analytics (GA) for første gang er at dette er STRICTLY BUSINESS. Noe som gjør at man kanskje tenker som så; Hva skal eg egentlig med dette?
Det er hevet over enhver tvil at de som driver forretningsvirksomhet både elsker og nærer seg på statistikker og analyser.
Tall som kommer ut fra en tjeneste (som GA) som for eksempel antall ganger siden har blitt vist pr dag / pr uke, hvor i landet/verden brukeren satt, om det var på et håndholdt apparat eller en pc kan være med på å bidra til økt forståelse for hva brukerne sine ønsker å lese om og hvem de er.

Men er dette nyttig for meg? Som privat blogger?
Resten av innlegget vil være min personlig pregete analyse av GA krydret med mer eller mindre seriøse tanker om tjenesten eg no skal teste.

Denne bloggtjenesten som eg bruker til mine blogginnlegg er levert av Google den også og det er litt interessant å sammenligne hva denne tjenesten leverer av slik informasjon kontra GA. Dessverre ble ikke GA startet samtidig med bloggen (det ville gitt et mye bedre sammenligningsgrunnlag).
Det positive med at begge tjenestene er levert av Google er at bloggtjenesten er tilrettelagt for GA. Med det mener eg at der finnes et eget felt i instillingene der man bare legger inn den unike id'en man har fått av GA. I motsetning til å måtte finne riktig sted å lime inn Script koden på html siden som ville vært motstykket.


Under kan man se statistikk slik denne bloggtjenesten (blogger) presenterer den:

Om denne statistikken er riktig har denne bloggen funnet veien også utenfor Norges grenser. Det tror eg er takket være aktivitet på Twitter. Men her får man også en rask oversikt over dagens trafikk sett opp mot gårsdagens, samt en god oppsummering bakover i tid. En ganske enkel fremstilling sett opp mot hva GA har å tilby.

Google Analytics har et oversiktspanel som man kan selv velge innhold på. Nye besøkende, unike besøkende, hvor i verden de kommer fra, inntekt, hvilken nettleser de har brukt, hvor lenge de var på siden. Og om man ønsker kan man legge til en egen oversikt over hvor mange som har lest via nettbrett eller mobil (der finnes en rekke andre måleparametre man kan velge). Ønsker man å fjerne noe er det like enkelt som å lukke et vindu i Windows. Brukervennligheten her er virkelig satt i fokus.

Hvor kjapp er denne analysen? Og hvor riktig er den?
Google sin bloggtjeneste virker å oppdatere seg rimelig kontinuerlig og iallefall raskere enn GA. Etter at eg sjekket tallene i dag gikk eg inn fra en mobil for å se om antall visninger økte. På bloggtjenestens statistikk var denne økt med det samme. Men det viste ikke på GA. 

Men når eg valgte sanntidsløsningen til GA fikk eg en liten aha opplevelse. 
Hvis eg går inn på hovedadressen til bloggen min fra en mobil kommer det opp at det er 1 besøkende på siden. Eg får også opp at det er fra en mobil, og at brukeren er fra Bergen. Det som ga meg en aha opplevelse var at eg først gikk inn på linken til et konkret blogginnlegg, og da fungerte det ikke, men det fungerte etter at eg hadde vært innom hovedsiden først. Kanskje det har med oppdatering å gjøre. Merket og at selv om eg gikk vekk fra siden og lukket nettleseren på mobilen var det fremdeles registrert at eg var inne.


Selv etter denne sanntidstesten var utført forble antall besøkende stående på samme tallet som når eg logget på.

Hva annet har Google Analytics å by på sett opp mot min blogg?
Min blogg er en IT-blogg og det er et ganske stort nedslagsfelt. GA kan gi informasjon om nettleser, operativsystem, nettverk(tjenesteleverandør), om det er mobil eller nettbrett. Kombinert med informasjon om kjønn og alder og hvilke av mine innlegg som får mange treff kan eg skreddersy hva eg bør skrive om. Hvis disse dataene forteller at den største kategorien er nettbrett brukere med safari nettleser i alderen 18-24 som leser om apper eg har skrevet om, har eg et ganske klart bilde av hva som fenger mine lesere.
Igjen, her hadde det vært kjekt å sett på tall fra oppstarten av bloggen. Spesielt siden mine temaer har variert mellom testing av tjenester, apper, programmering, sosiale medier (mye belyst pga HiST sine øvinger)

Ser vi på Google Analytics funksjonelt sett har GA noen ting eg som privat bruker ikke kommer til å bruke (ikke ofte iallefall), men som eg ser verdien av i forretningsøyemed
Man kan sende interessante statistikker med Epost eller få de gjort om til PDF filer. Dette er positivt da det gir muligheten i forretningssammenheng å sende ut tall AS IS til møtedeltakere på forhånd slik at de har et underlag før møtet.

Veien videre...
Kommer eg til å begynne å ta i bruk denne tjenesten? Ja, det tror eg at eg kommer til å gjøre. Eg har andre blogger og websider som eg kunne tenkt meg å fulgt med på (alt på et sted tankegang).

Om du er en erfaren Google Analytics bruker, eller har andre synspunkter og opplevelser enn meg på tjenesten setter eg stor pris på om du skriver noen ord i kommentarfeltet :)

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar