søndag 27. oktober 2013

Virksomheters bruk av Facebook til relasjonsbygging

Siden eg tok Twitter så grundig for meg sist gang kan det være interessant å vende øynene litt mot Facebook denne gangen.



Hva gjør at Facebook er glimrende til relasjonsbygging? Hvem er det som gjør det? Og det viktigste...
Kordan gjør de det?

Som en slags forstudie til denne bloggen valgte eg å følge tipsene fra skolen om sider på Facebook. Og det var ikke rent få forslag:
  • NetCom
  • Telenor
  • SAS
  • Norwegian
  • IKT Grenland
  • itfag
  • Tingvollost
Og så valgte eg til slutt å finne en eg sjøl liker: Komplett.no

Spennet mellom den største aktøren med rundt 500.000 Likes og den minste med 750 Likes er stort. Og man ser også at engasjementet på sidene varierer fra den største til den minste. Og kanskje det er greit. Man forventer gjerne ikke like mye av en liten aktør som en større som opererer i flere land og har mer produkter for "hvermannsen"?

Men hva gjør Facebook så glimrende til relasjonsbygging? I forrige innlegg var eg innom det som markedsførere kaller word-of mouth. Vi mennesker deler, og vi elsker å dele og fortelle, og det vet bedrifter og Deres markedsførere. Og det har sine fordeler og bakdeler.. Fordelen er soleklar; hvis man har kjøpt et produkt man er veldig fornøyd med skryter man gjerne av det, og fulgte det god service med på kjøpet er det ingen ting i veien for å skryte av den herlige personen som satt i kassen eller den vennlige selgeren. Og slik omtale er gull verdt!
Slikt kan også gå andre veien, dårlige opplevelser blir også delt! 

Og her ligger nøkkelen til noe av Facebook sin suksess, og det som gjør den så elegant til relasjonsbygging. Man kan dele så godt som ALT! Tekst, bilder, videoer, lenker, karttjenester. Facebook er bygget opp av forskjellige webteknologier og gir deg muligheten til å dele det du måtte ønske å dele og det andre har delt med et bittelite museklikk. 

Eg nevnte såvidt at eg hadde også sett på Komplett.no
Fordi... Eg er veldig interessert i de produktene de selger, og de har bygget seg opp et sterkt merkenavn.
Komplett.no kjører ofte konkurranser på facebook, omvendtauksjoner og timesalg


Eg kan velge å Like dette, kommentere det eller dele denne konkurransen. Uansett så vil de som er mine venner på Facebook kunne fange opp at eg har gjort nettopp det. På den måten får Komplett her spredd sitt budskap til mange, kun ved å legge dette ut dette slik at Deres kunder får det på sin Hjem side.

Reklame og gode tilbud er ikke det eneste facebook kan brukes til, samtidig som å være et medium for deling er det også en kanal for kommunikasjon. Bedriften kan fortelle sine kunder at det er kommet et nytt vareparti, at de åpner en ny butikk, de kan ha fått en ny person til å ivareta kundenes interesser; positive innspill som er med på å bygge et tettere bånd til sine kunder. Det fine med Facebook, eller kanskje man skal si styrken til Facebook er at slik informasjon kan man reagere på ved å kommentere. Man får lov å delta og si sine meninger om man har trykket Like på siden til firmaet. 

Ser at mange firmaer har en post på sin forside som heter 'Nylige innlegg av andre..'
Dette er også en måte å kommunisere på. Kundene kan legge inn spørsmål som alle som er inne på siden kan se, og det gir firmaet en mulighet til å svare i all offentlighet. Slik som her på Telenor Norge sin side:

Dette bildet er tatt kl 1920 på kvelden, og fremdeles får kunder svar. Ka gjør det med kundeopplevelsen? Personlig tror eg at det gir et godt inntrykk, at det gir kunden en følelse av at man er tilstede, også etter "vanlig kontortid". En annen ting er at bedriften ikke alltid trenger å svare selv, andre kunder kan ha kunnskap og svare. Så firmaets kunder vil alltid få hjelp.

Kanskje det er derfor at også små bedrifter tar tiden med å kommunisere på facebook, istedetfor annen tidkrevende markedsføring. (Min påstand!)

I januar 2013 var det ca 2,7 millioner norske facebook brukere. Ifølge denne linken:
http://www.solidpublication.com/blog/no/markedsforing-og-annonsering-pa-facebook/
Om du har et produkt som kan appellere til de fleste så er vel det en god begrunnelse for å ha firmaet ditt der?
Samtidig i mars samme år viser en undersøkelse at kun halvparten av norske storbedrifter er på Facebook. Her er et lite videoklipp på 5 minutter:


Mitt tredje og siste spørsmål var hvordan gjør de det? Føler at eg på en måte har besvart dette spørsmålet alt. Men skal eg gi deg et råd. Her er en sak hentet fra namdalsavisa. Den beste norske facebook siden er kåret:
http://www.namdalsavisa.no/Nyhet/article6941661.ece

Så kan du lure på hvorfor eg Liker komplett.no på Facebook.....

4 kommentarer:

  1. Godt skrevet! Dine innlegg er krydret med info, personlige meninger/refleksjoner og bilder og videoer som drar leseren videre. Kjempefint!

    SvarSlett
  2. Heisann Christel! Smilte godt når eg leste kommentaren din. Dette satte eg stor pris på og kommer til å ta det med meg videre i Mitt IT-eventyr

    SvarSlett
  3. Interessant og tankevekkende, Brumle. Jeg skrev om Twitter, som i følge samme kilde som du viser til har 300 000 - altså bare litt over 10% av Facebooks brukere i Norge. Er det da noen vits for virksomheter å bruke Twitter, bør ikke Facebook være førstevalget?

    SvarSlett
  4. Heisann Sverre! Eg tror ikke vi kan gi et enkelt enten eller svar her. Tror førstevalget først og fremst bør baseres på hvor det er størst sannsynlig at man treffer det segmentet man søker å nå

    SvarSlett