tirsdag 27. mai 2014

Intervju? Eller samtale?

Hei igjen!

En del av Mitt IT-eventyr har bestått av opplevelser som eg har fått på skolen, en annen del må eg stå for selv. Og en av grunnene til at eg startet på mitt eventyr var for å finne de gode opplevelsene innenfor det eg så lidenskapelig er opptatt av.  I dag hadde eg en slik opplevelse!

Det er ingen hemmelighet i at eg for vel en måneds tid tilbake valgte å avslutte et kapittel og at tanken min om å starte et nytt hele tiden har vært der. Etter denne vårens eksamener har eg brukt tiden til å kontakte bemanningsbyråer, legge ut CV'en hist og her, og endelig begynner det å gi resultater.

I går ettermiddag fikk eg en mail fra Rainfall, eller rettere sagt en av Rainfall sine rådgivere. Med spørsmål om eg kunne stille til en prat. Selvfølgelig vil eg jo det, så eg takket ja. Uten helt å ha tenkt over hva eg takket ja til. For ka er forskjellen på en samtale og et intervju i denne sammenheng? Eg sa ja til en prat, og forberedte meg til et intervju. Det er klart, at når man blir invitert slik undersøker man sidene til det firmaet som kontakter seg og man sjekker LinkedIn profiler og prøver å danne seg et bilde. Tenkte over spørsmål eg kunne bli stilt, tok med attester og iPad for å vise frem litt av det som er meg.
Men hva er forskjellen på en samtale og et intervju? For meg går det på graden av hvor formelt det hele er. En samtale er ord vekslet mellom to personer for å bli mer kjent med hverandre. Et intervju er et formelt møte der den ene parten stiller spørsmål og den andre parten svarer så godt de kan.

Når eg kom til Rainfall ble eg godt mottatt av en hyggelig dame som tilbudte meg kaffe mens eg ventet og dannet en avslappet stemning før praten. Da går tiden fort og man trenger ikke tenke over hva som nå skal skje.
Etter en kort stund kommer det enda en trivelig person, vedkommende som inviterte meg. Vi gikk inn på et trivelig og lyst møterom der stemningen ikke ble noe mindre god. En fantastisk smilende og imøtekommende person som ville se meg, og ikke bare papirer og statistikk. For meg betydde dette mye. Eg tror mange ville følt seg mer sett og mer ønsket i arbeidslivet om det var flere som var slik.
Vi hadde en god samtale!

Kanskje Rainfall har noe å bidra med her. Kanskje arbeidsministeren burde tatt seg en prat med dette firmaet for å få et hint om hvordan man skal få flere i arbeid. Bare en liten digresjon.

Etter endt samtale gikk eg ut i solen, om det var den eller eg som skinte mest skal være usagt, men slike opplevelser gjør noe med en. Og det bør kanskje alle som innehar en rolle som intervjuer ta med seg... Du kan faktisk være forskjellen på om en person får en grei dag, eller en fantastisk dag!

Tusen takk til Rainfall for at Dere inviterte meg!

Om eg ikke blir brutt opp i bits eller inntar en binær form så vil det snart komme en ny blogg med nye erfaringer fra Mitt IT-eventyr!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar