tirsdag 3. juni 2014

Følgere på Twitter

HEisanN!

Har de siste dagene sittet og fulgt med på hva som kommer inn av følgere på Twitter, og samtidig prøvd å gjøre meg opp min egen mening om hvem og hva eg ønsker å følge med på videre selv.
Uten å ha noe klar oppdeling av følgere ser eg noen spesielle kategorier som skiller seg ut:

Spammere
Disse er twitterbrukere som man oppdager ganske fort i twitter-feeden sin. Det hagler inn med meldinger i hytt og dynevær og på intervallet mellom en del av meldingene kan man bare anta at de bruker en auto twitter bot av noe slag.

Følger-bruk og kast
Dette er en veldig interessant gruppe. Disse følger folk en dag eller to (til vedkommende følger de tilbake) for så å Avfølge de igjen. Du vil ganske typisk kjenne de igjen på at de har veldig mange følgere, men følger ikke så veldig mange tilbake.

Samme firma, mange twitterkontoer
Dette er kanskje den mest underlige kategoriene. Opplevde i helgen som var å bli fulgt av samme firma, som  hadde opprettet ikke mindre enn 8 forskjellige twitterkontoer, kun med bittesmå endringer. Alle hadde samme firmalogo og firmanavn, men en bitte liten endring i undertittel. For å være hyggelig tilbake fulgte eg de 3 første, men når eg så at det begynte å samle seg et lite fotballag så forsvant interessen min fort.

Følger deg, men snakker neppe ditt språk
Denne finner eg og ganske interessant. Veldig mange twitterbrukere fra land som USA (spesielt USA) og personer med indisk utseende, pluss en del utenlandske firma velger å følge deg, men når du sjekker Deres twittring er det ikke noe på ditt språk. Har en mistanke om at flere her kunne vært under Følger-bruk og kast kategorien.

Men så har du de følgerne som faktisk er reelle følgere, som tar diskusjonen med deg når du legger ut noe, og som er med på å bygge opp ditt twitter nettverk. Og kombinerer man disse med at de har god humor, entusiasme, samme interesse som deg så har du noen som faktisk er verdt å følge tilbake. I et sosialt media som Twitter er, er det viktig å knytte til seg de rette profilene.
Som eg har nevnt i mine tidligere blogger er facebook mine venner, og twitter resten av verden. Og du har lov å velge vekk de som ikke gir deg noe.

Hva får meg til å velge vekk noen på twitter?
Er kanskje gammeldags, men eg føler meg direkte ufin de få gangene eg velger å Avfølge noen på twitter. Blir nesten som å si at man ikke liker de. Og det er ikke hyggelig å si til noen. Selv om det av og til faktisk er realiteten.

Før eg velger å følge noen går eg inn og ser på profilen Deres. Er de interessert i lederskap? Økonomi? IT? Har de eget firma? Hva skriver de om? Oppfører de seg fint?
Det er ingen hemmelighet at mennesker endres over tid, holdninger endres, man kan ha dårlige dager... Slike ting kan man forstå, men når de går over til å spre holdninger som ikke samsvarer med mine, da er det ikke lenger interessant å følge med på hva de skriver.

Nevnte såvidt i min løse klassifisering av grupper lenger oppe spammere. Hvis den eneste grunnen til at de har begynt å følge deg er for å sende masse spam til deg går iallefall eg fort lei. Melding på melding med linker til metervis med sider de mener du skal lese som ender opp med at du skal kjøpe et av Deres produkter; som du bare MÅ HA for å være med på det mest trendy..!

Konklusjonen min etter å ha fulgt twitter nøye de siste dagene er:

1. Vær kritisk på hvem du skal følge, ikke følg noen automatisk fordi de følger deg
2. Bruk litt tid, hver uke, på å følge med på hva som skjer på din twitter feed
3. Avfølg twitterkontoer hvis de ikke lengre er interessante
4. Hvis du deltar aktivt i en diskusjon over en eller flere kvelder kan du være sikker på at du får følgere
5. Fjern varslinger til mail om du er inne på twitter mer enn 1 gang for dagen. ;)

Om eg ikke blir brutt opp i bits eller inntar en binær form så vil det snart komme en ny blogg med nye erfaringer fra Mitt IT-eventyr!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar