torsdag 8. mai 2014

Eksamenslesning

Heisann!!

Da var eksamenstiden over oss igjen! En tid med mye lesing, vondt i øyner, vondt i hodet og ikke minst eksamensnerver. Og stort sett er nervene forgjeves. Har du forberedt deg godt så skal det gjerne veldig mye til før du stryker. Det mest irriterende, synes eg, angående eksamenslesning er all den tiden det tar vekk fra andre ting. Tid der du gjerne skulle vært med barna, tid der du gjerne skulle søkt på jobber, tid du gjerne skulle hatt til å utvikle ting.

Men slikt får du prøve så godt du kan å ta igjen etterpå. Har du først bestemt deg for å ta et fag, så kan du like godt gjøre det skikkelig.

Hvordan skal man forberede seg til eksamen?
Vi må alle finne hver vår måte, og eg tror kanskje eg har funnet min. Som samtidig alltid må justeres etter hva slags eksamen man har og hvor mye man har fått av eksamensrelevant materiale fra skolen. Og da tenker eg gjerne på tips som at

* dette kommer ikke på eksamen
* dette vil det fokuseres ekstra på
* dette har vi hvert år

eller for eksempel gamle eksamensutgaver som blir tilgjengelige.

Der eg studere bruker vi it's Learning som er en plattform for læring hvor all deling av informasjon går via mappesystemer og filer av ymse slag. Og i noen fag, gjerne de som er ny av året finnes der ingen tidligere eksamener å vise til.
Min teknikk foran eksamen kan kjapt oppsummeres slik:

1. Opprette en mappe der eg samler alt eg finner eksamensrelevant
2. Opprette et dokument der eg skriver ned; formler, tabeller, figurer, definisjoner, punktlister som eg finner mens eg leser
3. Leser gjennom hver leksjon, utifra hva slags fag dette er kan det fort bli mellom 10 og 20 leksjoner med både leksjon som pdf fil på 10-20 sider pluss lysbilder
4. Samler alle løsninger for alle innleverte oppgaver, og leser gjennom disse
5. Samler alle større innleverte gruppearbeider, og leser gjennom disse
6. Samler alle eksamensbesvarelsene eg gjør på gamle eksamener

Alt dette gjerne på 2-3 dager.

Og for meg fungerer dette strålende. Selvfølgelig har eg fulgt hver eneste leksjon og jobbet med materiale gjennom hele semesteret, så disse 2-3 dagene blir en oppsummering og en god repetisjon.

Innimellom alt dette her skal det sjongleres med søvn, mat og fysisk aktivitet. Minst 1 god tur hver dag på iallefall 1,5 timer er et must. Og selvfølgelig innimellom noen kortere avbrekk.
Og disse tingene er viktig. Fungerer ikke kroppen fungerer ikke hodet, så enkelt er det.

Turene på 1,5 timer blir brukt til å tenke på alt annet enn skolearbeid. Fantasier, planer, tanker, alt som man ikke har sjans til å sitte med når man har 200+ sider foran seg med materiale.

Håper du har fått noen last minutes tips om hvordan du kan forberede deg til din egen eksamen.
Lykke til!!

Om eg ikke blir brutt opp i bits eller inntar en binær form så vil det snart komme en ny blogg med nye erfaringer fra Mitt IT-eventyr!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar