torsdag 12. desember 2013

Virksomheter som har brent seg i media

Denne gangen handler blogginnlegget om firmaer som har brent seg i Sosiale Medier. Og det er ikke mye som skal til. En liten twitter-melding fra feil person, evt feil konto kan få store konsekvenser.


Link til siden der eg fant denne: http://images.businessweek.com/slideshows/2012-07-03/social-media-misfires#slide8

Også andre har fattet interesse i denne: http://www.buzzfeed.com/ariellecalderon/19-companies-that-made-huge-social-media-fails

Det er jo ikke så vanskelig å forstå hvorfor dette gikk galt. Chrysler er et stort og velrenommert firma, og når da en ansatt i et firma som skal håndtere firmaets media strategi uttaler noe slikt, og logoen til Chrysler kommer opp, vil det vekke reaksjoner. Slike uttalelser bør ikke forekomme.

Av tanker som kommer opp om hvordan man bør unngå slikt er, og no vet eg ikke noe om dette firmaets Sosiale Medier filosofi, at det bør gå helt klart frem at firmaets kontoer i Sosiale Medier IKKE skal brukes til personlige ytringer. 
Som underlag til dette blogginnlegget har eg forsøkt å undersøke litt rundt om det finnes muligheter for å få stoppet slike meldinger. Så langt har jakten ikke resultert i noe.

Men dette viser veldig godt at det er viktig å gi de som skal bruke slike twitter kontoer på vegne av et firma, gode retningslinjer, trene de i svare på henvendelser slik man gjør det på call-sentre og kanskje mest av alt, unngå det personlige i for stor grad.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar