onsdag 27. juni 2012

Begreper Del II

De siste to bloggene har handlet om hvordan man kan starte opp med å lære seg å lage sider med HTML
og da spesifikt HTML5. For deg som no fryktet at eg skulle gjøre dette til en ren programmeringsblogg, det skal eg ikke.

Om du er en av de som sitter mye på nettet, på forskjellige sider i forskjellige sammenhenger, så kan du nesten ikke unngå å komme borti uttrykk som er relatert til internett og nye teknologier.

Det er ikke lenge siden eg sjøl hørte om Web2.0 og trodde at "WOW! Er dette noe som kommer?" For kun å få lese for enda kortere tid siden noen snakke om Web3.0. Det å finne informasjon om dette og sortere var faktisk verre enn eg hadde forventet. Tror eg skal allikevel klare å forklare forskjellen.

Så... Hva er Web2.0?
Hva betyr dette for den vanlige brukeren?

Web2.0 er, og dette er hentet fra wikipedia,en populærbetegnelse på den nye situasjonen World Wide Web, med deltagerdrevne, interaktive nettjenester.
Her inngår alt fra blogger til wikier og sosiale nettverkstjenester.

Link til wikipedia er: http://no.wikipedia.org/wiki/Web_2.0

Kort fortalt er ikke Web2.0 noe som kommer, men en betegnelse på det som kjennetegner internett i dag, der de fleste av oss er inne og bruker en sosial tjeneste som for eksempel facebook. Eller har mulighet til å være journalister via våre blogger.

Hva er så Web3.0?

Web3.0 ,og igjen må eg henvis til andre steder på nettet, ifølge buzzle.com, vil handle om bruker spesifikke data (User Specific Data)
Og ka mener de med det? I dag er det slik at om du og eg bruker google sin søkemotor og skriver inn det samme så vil vi få samme svar. (Statisk) Mens i Web3.0 vil søkemotorene bli mer "personlige". De vil lære å kjenne brukeren og gi brukeren svar som er mer riktig for den brukeren.

http://www.buzzle.com/articles/web-30-vs-web-20.html

Avslutter denne lille, kanskje forvirrende bloggen, med en liten humoristisk videosnutt.



Om eg ikke blir brutt opp i bits eller inntar en binær form så vil det snart komme en ny blogg med nye erfaringer fra Mitt IT-eventyr!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar