onsdag 6. juni 2012

Samarbeidsverktøy Del IV

Whiteboard

Det har vært en stund siden sist gang eg blogget, dessverre. Vet ikke om eg skal skylde på solen eller om eg skal skylde på streiken. I og med at sol er det man ønsker seg i juni får streiken skylden denne gangen og.

Er du en av dem som liker å tegne og forklare når du skal sikre deg at andre forstår? Det finnes veldig mange måter å gjøre seg forstått på. En kollega av meg er etter vært blitt viden kjent for sine excel regneark. Alt kan forklares med et regneark. Alt man trenger er en pc...
No er det en kjensgjerning at flere og flere av oss får oss smart telefoner og nettbrett, som vi bærer med oss overalt. I motsetning til tiden der folk kjøpte seg "bærbare" pc-er og dro med seg mellom jobb og hjem.

Dagens brett er mye enklere å ta med seg, til tross for at de faktisk er større og mer uhåndterlig enn telefonene som vi også bærer med.

Hvor mange ganger har du vært i en situasjon der du også skulle fått tegnet ved siden av forklaringene dine? Og ikke tro at du har penn og papir tilgjengelig eller en tavle å tegne på.
GreenGar studios er en av mange app utviklere som har skjønt dette: Whiteboard Collaborative Drawing.
Og litt av trikset her, vi er alle enige om at å samles rundt en iPad blir fort trangt. Om flere sitter i nærheten med enten en iPhone eller iPad, appen installert og søker opp den som skal holde presentasjonen via Bluetooth så kan man sitte og se på eget apparat mens den som skal forklarer tegner. Og tegningen kommer opp på eget apparat kanskje et halvt sekund etterpå.
Og ikke nok med det, man kan faktisk også være med på å utvikle tegningen.

Som du sikkert skjønner er nok dette noe vi vil se mer av på møter i fremtiden.
Har selv både iPad og iPhone og har testet dette litt. Det var iallefall mer enn nok til å overbevise meg om at dette er en bra ting å ta med seg!



Men det skal også være nevnt... Har man litt store fingre (som undertegnede) så hadde det kanskje vært bedre med en stylus pen. Har ikke fått testet det enda, men hey, er ingen som har sagt at alt må være et maleri ;)

Om eg ikke blir brutt opp i bits eller inntar en binær form så vil det snart komme en ny blogg med nye erfaringer fra Mitt IT-eventyr!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar