mandag 2. juli 2012

Bilder på web

Hei igjen!

I forrige blogg tipset eg om at du kanskje kunne ta mobilen ut og knipse litt.
Eller kanskje du har funnet noen gamle bilder på en cd / dvd plate.

Et par ting som er viktig å vite når man skal holde på med bilder, spesielt med
tanke på at man skal bruke de på en webside, er at de tar veldig mye mer plass enn vanlig tekst.
Så her er bildeformat og størrelse en ting å tenke på.

Det er klart. har du bare et bilde er det ikke så viktig, men om du ser på sider som vg.no som har masse grafikk er dette ting å tenke over.

Eg skal først presentere deg for et par formater som er vanlig å velge når man skal legge ut bilder på web.

Bildeformater og forskjeller.
GIF, JPG og PNG.

Vi begynner med GIF.
Hva er GIF og når bruker vi det?

GIF står får Graphichs Interchange Format.
Dette formatet støtter opptil 256 forskjellige farger. Formatet har tapsfri komprimering.
Det vil si at man kan redusere størrelsen på bildet uten å redusere kvaliteten.

GIF passer best for enkle bilder som grafikk eller logoer.
Det er også mulighet for enkle animasjoner.

JPEG og hva er så det?
JPEG står for Joint Photographic Experts Group som er gruppen som har utviklet dette formatet.
En av de store forskjellene mellom GIF og JPEG (JPG) er at her kan man komprimere MED tap.
Det fører til at vi kan redusere filstørrelsen betraktelig.
Formatet er laget utifra hvordan vårt øye fungerer. Det er en del ting øyet uansett ikke oppfatter
som kan fjernes uten at bildekvaliteten forringes.
JPEG passer best til bilder med mange farger uten skarpe kanter eller linjer.

Tredje og siste bildeformat til bruk på nett er PNG
Som står for Portable Network Graphics
Dette er et format som ble laget for å erstatte GIF.
PNG er ikke begrenset til 256 farger slik GIF er.
Dette formatet passer best til bilder som har store felter med lik farge. Veldig mye
av grafikken på web er av slik art.

Om du vil lese mer om disse filformatene vil eg anbefale no.wikipedia.org

Nå vet du noe om bilder og filformater.

I sist blogg hintet eg om at du kanskje kunne skaffe deg et par bilder.
Vel... Her er et bilde eg tok en vakker dag og som eg sendte til min samboer for
redigering senere samme vakre kveld. Høres fint ut ikke sant?





Dette er det samme bildet, bilde 1 er tatt av en iPhone4,
bilde 2 er redigert på en annen iPhone4S og dette bringer oss videre til neste blogg.
Redigering og behandling av bilder.

Om eg ikke blir brutt opp i bits eller inntar en binær form så vil det snart komme en ny blogg med nye erfaringer fra Mitt IT-eventyr!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar