torsdag 5. juli 2012

Bilderedigering

Så du bildene fra forrige blogg?
Fine, ikke sant?

En av mange ting som har vært med på å drive det teknologiske racet de siste årene er
folks ønsker og krav om å kunne drive med en stor hobby.
Bilder, bilderedigering, bildemanipulering, deling av bilder, listen er lang.

Dette har ført til at smart telefoner og små bærbare pc'er har blitt veldig kraftige,
overføringshastigheten på linjene bedre og for å ikke snakke om verktøyene tilgjengelig.

Og når vi snakker om verktøy så er eg stor fan av de verktøyene som koster minst, men likevel
gir det man trenger.

Vi startet med smart telefoner som eksempel og kan like så godt fortsette med smart telefoner.
Bilde 2 på forrige blogg var redigert på en iPhone4S med en liten app som heter Filter Mania 2.
Dette er en gratis app, og det liker vi! Denne appen kan ta det mest kjedelige motivet og få det
til å se ut som en magisk scene fra en eventyrfilm!
På itunes sies det at det er over 300 filtre som kan legges på! Mer enn nok for de fleste med andre ord!

Her er et bilde med filter lagt oppå.



Her er linken til appen på itunes:
http://itunes.apple.com/us/app/filtermania-2/id527880592?mt=8

Har dessverre ikke satt meg inn i bilde apper for android, men om det er ønskelig er det bare å legge
inn en kommentar på denne bloggen, eller besøke meg på facebook, så skal eg sette meg ned og teste!

Det er alltid ekstra kjekt å teste noe nytt, og en liten utfordring hadde vært på sin plass snart!

Noe eg HAR testet litt, på PC, er et program som heter GIMP.
GIMP står for GNU Image Manipulation Program og adressen til hjemmesiden deres er:
http://www.gimp.org/

GIMP er vel noe av det beste eg har kommet borti på PC for redigering av bilder, og kan absolutt anbefales. Men samtidig skal det sies at dette er et avansert verktøy og det krever at man setter seg litt mer inn i hvordan det virker, kontra en liten app.

Om du har lyst å se litt, og danne deg et lite inntrykk kan du se her:
http://www.gimp.org/screenshots/ (også hentet fra samme hjemmeside som i sted)

Det tredje eksempelet eg vil trekke frem, og da er vi tilbake i apple sin verden.
Er såkalte booth på iPad.

Der finnes massevis av slike på App Store og Play Butikk (android).
Ipad 2, som eg sjøl har, kom med en slik ferdig installert, Om man har barn merker man fort kor morsomt en slik app kan være, og for å trene på å legge inn bilder på din egen hjemmeside er de ekstra morsomme. Tenk så morsomt det er for poden å komme i barnehagen eller på skolen å fortelle om at de er på internett!

Kort liten blogg i dag, håper at Dere åpner inspirasjonsskuffen og leker med bilder slik at Dere er klare til vi skal legge bilder inn på hjemmesiden vi lager!

Om eg ikke blir brutt opp i bits eller inntar en binær form så vil det snart komme en ny blogg med nye erfaringer fra Mitt IT-eventyr!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar