lørdag 5. januar 2013

Å lage sin egen mail klient i vb.net

Heisann!!

Snakket i forrige blogginnlegg om å bruke noe av det man har lært på skolen det siste halve året.
I dag har eg lagt webutvikling til side og funnet frem Visual Basic, for å gjennomgå noen tutorials, og for å holde litt kompetanse ved like før skolen tar til igjen om noen uker.

Det resulterte til slutt til at eg begynte å lage meg et program for å sende mail.

Og det er no en gang slik at når man ser en tutorial som er laget av andre så ser det hele veldig enkelt ut. Det gjorde det også denne gangen.

Utgangspunktet mitt var denne videoen:


Og det ser jo enkelt nok ut, ikke sant?
Problemene begynte å oppstå når eg hadde skrevet programmet og skulle sende min første mail.

Feilmelding på feilmelding kom opp med at det ikke gikk an å sende mail, uten at det ga noe mer mening.

Når eg fikk på plass rett smtp host, og rett verdi på EnableSsl så ble det noe annet.
Første mail gikk ut, og eg kunne begynne å bygge opp med tekstboxer og få det litt mer visuelt.

Og når man har fått på plass slike ting som avsender, kem man skal maile til, overskrifter osv så er det å begynne å vurdere på hva annet man trenger.

Fikk fort merke at det å skulle huske mailadresser å sende til ville fort bli tungvindt, så neste del av prosjektet ble å lage en mailingliste. En enkel liten sak som henter en .txt fil og som kan redigeres. Se de to neste videoene:


og denne:


Vel... no har du fått en kjapp oppskrift på hvordan du kan lage din egen lille mail klient i Visual Basic. Om du er helt ny så vil eg anbefale å starte på Tutorial #1 og ta det skrittvis utover.

Om eg ikke blir brutt opp i bits eller inntar en binær form så vil det snart komme en ny blogg med nye erfaringer fra Mitt IT-eventyr!

1 kommentar: