søndag 3. februar 2013

Lag din egen videospiller i Visual Basic

Heisann!

Det er en stund siden sist eg skrev et innlegg på bloggen min, har begynt på skolen igjen, bestilt meg ny PC (i deler), og eg har prøvd å gjøre noe tutorials i Visual Basic ved siden av skolen.

Når det gjelder min opplevelse med å sette sammen en PC kommer eg tilbake til det.'

I dag handler det om å lage en videospiller i Visual Basic .Net
Sjøl bruker eg denne gangen Visual Basic 2010 Express  (vil bruke VB fra no av)

Om du ikke har laget noe slikt før i VB kan det være greit å teste ut. Kommer til å legge ved en video fra schoolfreeware.com på slutten slik at det går an å se og høre hvordan det er gjort. Dette er med andre ord ikke min kode.

Først (som alltid) lager du deg et nytt prosjekt. Kall det gjerne Movies.
Når du kommer inn på formen kan du godt utvide den, sette tittelen på formen, og eventuelt andre endringer du synes kan være artig visuelt.

For at dette skal virke er du nødt å ha Windows Media Player under Components.
Har du ikke det kan du høyreklikke Components fanen --> velge Choose Items --> Finne fanen COM Components og går nesten helt ned og hake av for Windows Media Player, Bruk (Apply) og OK.
Nå skal du finne denne i din Components liste.

Dobbeltklikk på Windows Media Player ikonet og endre størrelsen på det til en fornuftig størrelse å se videoer i. Lagre prosjektet ditt.
Skulle kanskje bedt deg gjøre dette før, men no er et like godt tidspunkt som noe annet. Finn deg en video (en på et par sekunder), eller lag deg en med for eksempel VLC. Har du ikke gjort dette før kan det være en artig test av et nytt program. På tutorials videoen som kommer lenger ned har vedkommende brukt en .avi snutt, og har du ikke noen filer selv, kan du få tak i dette på siden til tutorialen.

http://bit.ly/UP6YpQ

OK! Da har du fått tak i en video du kan leke med! \o/

Klikk på WMP-komponenten du la på formen din. Og finn URL under 'Properties'
Her ligger du inn lokasjonen til der du har din video.
Kjør programmet ditt og se at det virker.

Hvis dette virker går du videre. Denne Media kontrollen kommer med sine egne knapper. Men du vil vel kanskje lage dine egne?

Høyreklikk på WMP-komponenten og velg 'Properties'
Sett modus for kontrolleren til None og fjern haken til Start avspilling automatisk.
Hvis du nå starter programmet ditt kommer videoen opp uten knapper.

Men knapper vil vi ha! Legg til 2 knapper på formen din. Play og Stop
Hvis du ikke har navngitt din WMP-komponent så vil den automatisk bli navngitt 'AxWindowsMediaPlayer1'

Dobbeltklikk på Play-knapper din og skriv inn følgende kode:
AxWindowsMediaPlayer1.Ctlcontrols.play()

Klarer du å gjette hva koden til Stop.knappen blir?
Riktig! Omtrent det samme, men du bytter ut play med stop.

På min egen la eg også til en pause knapp. Grunnen til det er at om du trykker stop så må du begynne helt på nytt igjen. Så en pause knapp kan være kjekt!

I videoen som nå kommer er det et par andre triks som kan være verdt å få med seg!
Enjoy!



Om eg ikke blir brutt opp i bits eller inntar en binær form så vil det snart komme en ny blogg med nye erfaringer fra Mitt IT-eventyr!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar