lørdag 27. april 2013

Visual Basic - Visualisering

Heisann!

Sist gang tok eg en liten gjennom gang av matematiske operatorer. For at det vi beregner skal få en verdi må vi kunne visualisere det. Vi må kunne se resultatet.

Det finnes mange måter å gjøre ting synlig på i Visual basic.
Man har:

MsgBox
ListBox
ComboBox
Labels
og det eg vil nevne/bruke i dette innlegget; tekstbokser

Lag en form som ser slik ut:



I mitt program har eg gitt tekstboksen navnet txtRegnUt og knappen btnCalc.
Når du har laget en form som ser nesten slik ut dobbeltklikker du på knappen og du får opp et bilde som ser slik ut:


Public Class Visualisering

    Private Sub btnCalc_Click(sender As Object, e As EventArgs) Handles btnCalc.Click

    End Sub
End Class

Med en markør som blinker mellom Private Sub og End Sub, og der limer du inne følgende kode:


        Dim num1 As Integer
        Dim num2 As Integer
        Dim answer As Double

        num1 = 10
        num2 = 2

        answer = num1 * num2

        txtRegnUt.Text = answer

Over koden vil du se en Start knapp (du kan også trykke F5, og du får opp programmet du har laget.
Svaret du får er 20 = 10 * 2, og det stemmer med det vi har lagt inn.

Det eg gjør veldig enkelt forklart her er at eg lager 3 variabler, definerer først en verdi for to av de, og så lar eg programmet regne ut svaret. Og svaret blir sendt til tekstboksen.

Dette var en liten og enkel øvelse, prøv gjerne med de andre operatorene eg skrev om sist! Kanskje du kan få programmet til å regne ut alle mulighetene?

Neste blogginnlegg tenkte eg skulle handle om IF-setninger, men det kan også hende at eg velger en runde med Properties delen, en veldig grei del av Visual basic å ha gjort seg kjent med FØR man kommer så langt at man skal lage større programmer.


Om eg ikke blir brutt opp i bits eller inntar en binær form så vil det snart komme en ny blogg med nye erfaringer fra Mitt IT-eventyr!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar