onsdag 17. april 2013

Skole, skoleprosjekt, eget prosjekt og eksamensforberedelser

Heisann!

Det er godt over en måned siden sist innlegg, og det er ikke så rart. Det siste halve året har vært en krevende tid. Hadde virkelig trodd eg skulle få mer tid til blogging.

Å sjonglere full jobb, full skole, familie og egne interesser skjønte eg på forhånd ville kreve en mye, og at eg måtte være veldig strukturert. Dette kombinert med spørsmålet hengende over meg; koffor gjorde ikke du dette for lenge siden?

Samtidig så er det å gå på skole i voksen alder mer givende enn når man er i ungdomstiden og aller helst har fokus på andre ting. Det siste halve året som har gått har dreid seg om Datakommunikasjon, Datamaskinteknikk, Drift av lokalnettverk og Objektorientert Programmering.. Og det siste faget er også utgangspunktet for både skoleprosjekt og mitt eget lille private prosjekt hjemme (som eg frykter ikke kommer til å være så lite etter en stund.

Årets skoleprosjekt handler om å lage et program for en fiktiv bedrift som driver med catering. Og så skal man da selv som gruppe finne ut kordan man ønsker å løse dette  innen gitte kriterier. Og må ta valg som om man skulle lage til en reell bedrift. Og det er jo her nytten og gleden av å ha vært i arbeidslivet noen år kommer inn. Man har fått muligheten til å lære verden rundt seg bedre å kjenne. Man har gjerne vært innom bransjen eller hatt erfaring med den på andre måter. Noe man ikke kan forvente av en på 20 som knapt nok har vært utenfor mor og fars inngjerdete hage.

For mange år siden registrerte eg meg i Brønnøysund med eget firma, men som så mange gründere har eg aldri hatt penger til å hyre noen til å lage noe programvare eller hatt kompetansen til å lage noe som fungerer. Høstsemesteret 2012 kombinert med vårsemesteret 2013 har dannet et grunnlag for å lage software som kan ta meg enda et skritt nærmere drømmen om å ivareta mine egne klienter/kunder og kanskje også bidra til at eg en dag i fremtiden kan få oppfylt iallefall en av mange drømmer.

Den neste måneden vil kreve enda mer av meg i form av fullføring av skoleprosjekt og eksamensforberedelser. Ikke mindre enn fire eksamener skal gjennomgås og fullføres på ca 2 uker, før eg kan ta en etterlengtet og forhåpentligvis fortjent 3 måneders sommerferie fra skolen. En ferie som skal blant annet brukes til å øke forståelsen for programmering mot databaser, lage bedre spørringer, samt kanskje smugtitte på høstens utfordringer med å lære meg php.

For de som er spesielt interessert i Objekt Orientert Programmering har eg funnet en 2 timers video på youtube (en video skolen kanskje skulle vist oss tidlig i skolehalvåret ;) )


Om eg ikke blir brutt opp i bits eller inntar en binær form så vil det snart komme en ny blogg med nye erfaringer fra Mitt IT-eventyr! 

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar