mandag 20. mai 2013

Visual Basic Ja, men hva hvis?

Heisann!!

I dag tenkte eg at eg skulle ta opp noe av kanskje det viktigste innenfor programmering.
IF-setninger. Til nå har vi sett på ganske enkle prinsipper. Nå skal vi ta det ett hakk videre.
Vi skal få programmet vårt til å ta en beslutning.

Hva skal programmet ta en beslutning om?
I en del tilfeller ber vi brukeren om å gi oss noe input data. Det vil si at vi ber brukeren mate programmet vårt med opplysninger. Det kan være et tall (f.eks alder), passord, 1 av flere valg, og utifra det som brukeren vil vi at programmet vårt skal reagere forskjellig.

Det enkleste er gjerne å forklare det med passord, er det ikke riktig passord så kommer ikke brukeren videre.
Og det er en beslutning som programmet må ta der og da.

Det finnes flere varianter her, så vi begynner med If-Then-Else varianten

Vi lager en If setning som kan skille på om et tall er større enn eller mindre enn tallet 5

Lag et nytt prosjekt.
Begynn med å legge en tekstboks og en knapp på formen din.

Det vi skal få programmet til å vurdere er:
Hvis tallet i tekstboksen er større enn 5 Så
Gi brukeren en melding om at tallet er større enn 5
Hvis ikke
Gi brukeren en melding om at tallet er mindre enn 5

La oss no legge litt kode til knappen vår:
Det første vi gjør er som alltid å deklarere de variabler vi mener vi skal bruke i dette programmet.

Dim mittTall As Integer 'Lager en variabel å lagre input i, i tilfelle vi skal bruke tallet videre senere.
Dim melding As String

Så knytter eg variabelen, eller fyller variabelen mittTall med en verdi

mittTall = CInt(txtTall.Text) 'Har satt CInt foran for å sikre meg at det er et Integer (heltall) som blir satt inn av brukeren

Så kommer If-setningen:


        If mittTall >= 5 Then
            melding = "Tallet er 5 eller større!"
        Else
            melding = "Tallet er mindre enn 5!"
        End If

Som du ser her har eg fått programmet til å generere meldinger ut i fra hva brukeren mater systemet med. Og vi har avsluttet If-setningen med en End If-statement.
Alle If-setninger må avsluttes med End If

Avslutningsvis i programmet ber eg programmet gi brukeren en tilbakemelding (Dette er bare 1 måte å gjøre det på)

MsgBox(melding) 'Her har vi gjort det slik at vi kan på et senere tidspunkt utvide programmet vårt og allikevel får brukeren de rette tilbakemeldingene.

En video av If-setninger i praksis:


Tanken min er å bruke noen runder på If-setninger, så neste gang fortsetter vi, men lager den litt mer avansert.

Om du ikke har sett på de andre innleggene min om Visual Basic kan det være en god idé å gjøre det først.

Om eg ikke blir brutt opp i bits eller inntar en binær form så vil det snart komme en ny blogg med nye erfaringer fra Mitt IT-eventyr!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar