tirsdag 22. oktober 2013

Forstå mekanismene i nettverksbygging med Twitter

Vil du fortsette å lese bloggen min? Følg meg på Twitter! @Brumleb



Kunne like gjerne tatt deg i hånden, spurt deg om hvordan du har det og hva du har opplevd i det siste. Men i stedet er eg en ung mann i 2013 som selger deg mitt digitale jeg! En sjel og en skjorte med en digital profil i et sosialt nettverk kalt twitter. Som med bilde av en fugl helt klart gir inntrykk av at her er det konstant aktivitet i form av kvitring.

Men hva ligger bak? Hva skal man kvitre om? Og hvordan skal man få folk til å høre på seg? Hvordan skal man etterhvert få flere til å høre på seg?



Førsteinntrykket er gjerne at dette er enda et sted på nettet der veldig mange rare mennesker bare sier utrolig mye rart. Og innimellom er vel det kanskje også sant...
Men med riktig fokus og litt innsats tror eg man kan oppnå å komme i kontakt med de rette menneskene og få positivt utbytte av det å knytte seg til Twitter.

I tidligere blogginnlegg om Sosiale Medier har eg uttalt at eg sprer linker til mine blogginnlegg på Facebook for å nå mine venner, og på Twitter for å nå resten av verden. Og det står eg fast ved fremdeles, selv om eg gjerne ser verdien av å ha de rette følgerne på twitter.

Du har endelig bestemt deg! Du skal være med!
Allerede før du starter bør du ha en tanke om hvem du skal være på twitter. Hvorfor du skal være der.
Å lage seg en god profil som beskriver den man er og det man vil med twitter kontoen sin er viktig!
Thomas Moen, en kjent profil innen Sosiale Medier har valgt å presentere seg slik:



Når man knytter seg opp mot twitter for første gang får man mange forslag til mulige profiler man kan følge, basert på interesser. Spør du meg er det aller viktigste at man søker å finne sin familie, venner og kjente. Sjansen for at disse menneskene velger å følge deg tilbake er større enn blant noen andre. Og det er jo ikke utenkelig at de har folk de følger som kjenner deg. Det kan iallefall være verdt å sjekke ut om de har følgere som du føler kan være verdt å legge til din egen liste.

De fleste av oss, iallefall mange av oss har en jobb der vi har gode kolleger, så om du kategoriserer familie og venner fra kolleger, så kan kolleger godt være neste kategori mennesker du søker opp og ønsker å følge. Også her er sjansen for at de vil følge deg tilbake veldig stor. I tillegg vil du få en annen bonus her. Mennesker man jobber med har sannsynligvis flere likhetstrekk med deg enn at de jobber på samme sted. Mange verdifulle impulser å hente her!

Til nå har vi kun fulgt nære relasjoner. Og om eg skal tippe så har du no kanskje mellom 20 og 50 mennesker du følger. Alle disse får melding om at de har en ny person som følger seg.
Dette kan være et godt tidspunkt å starte kommunikasjon (kvitring) på Twitter. Og her kan du godt ha tenkt litt gjennom HVA du ønsker å bruke din kvitring til. For min egen del har promotering av mine egne blogger, og linking av sider som omtaler temaer eg interesserer meg for hvert det som har preget min tid på twitter. Kanskje du har noe du brenner for?

Etter et par meldinger på twitter (se på det som første dag på jobb der du skal frem og si "hei! mitt navn er Brumle, og mitt interessefelt er blogging, webutvikling og hacking *kremt*") er du klar for å legge til noen flere på listen over mennesker du ønsker å følge.

Vi har alle noen personer fra media som vi har fått et godt inntrykk av, eller som vi liker spesielt å lese om. Statsminisiteren , en annen politiker, en investor eller kanskje en artist. Dette er personer som mest sannsynligvis ikke vil følge deg igjen, iallefall ikke med det første. (Mitt personlige inntrykk). Ikke noen grunn for å ikke legge de til. Kanskje du som eg har interesser for IT, vil det ikke da være naturlig å få med seg hva de som skal styre IT-Norge de neste årene har å komme med?
Når du har lagt disse til bør du etterhvert ha fått en solid liste med mennesker å følge. Noe som samtidig gir deg en mulighet til å se, og forstå HVORDAN man skal kommunisere godt på Twitter. Noe som kan være lurt å gjøre før man legger til de som virkelig betyr noe i samlingen sin. De som antagelig vil være bidragsytere til at du virkelig får mange følgere.

Innenfor alle fagfelt, interessefelt er det noen store profiler. Og du finner de alle på twitter, hver du sikker. Kanskje du vet navnet på de allerede FØR du har laget deg en profil. Når du har twitret en stund, bygget deg opp en portefølje med gode twittermeldinger og føler deg komfortabel (jada, eg kan like godt si avhengig) er det på tide å legge disse til.

Det er klart man kan bygge seg et stort nettverk med følgere ved å følge masse mennesker, en viss prosentandel vil uansett følge folk som følger seg. Men skal du ha en trofast følgerskare (og det er kanskje litt av poenget?) må man være aktiv. Skrive gode twittermeldinger om ting som interesserer andre, linke til gode sier, svare når folk spør og ikke minst retweete meldinger man selv finner interessant. Slikt vil bli lagt merke til.

Så langt har det meste dreiet seg om at DU Følger andre. Men hva når andre begynner å følge deg? Uten at du har fulgt de først? Har du lurt på Koffor de har valgt å følge deg? Årsaken kan være så enkel som at Dere har felles interesser? Det ville nesten være frekt å ikke følge de tilbake synes du  ikke?
Med det som introduksjon har man allerede kommet langt inn på kriterier for å følge noen på twitter.
HVORFOR følge noen? Eller i noen tilfeller hvorfor IKKE?



For meg er ett av de viktigste kriteriene for å følge en person innholdet i meldingene. Informasjon om at de har løpt opp Stoltzekleiven, vasket bikkja og fylt bensin kan eg få min daglige dose av fra Facebook. Twitter meldinger som viser veien til gode blogginnlegg om sikkerhet på web, kryptering, intervjuer gjort med interessante personer tar eg gjerne i mot på twitter.
Det er klart at enkelte kommer innimellom med noen gode drypp, men det kan være verdt turen innom personens siste meldinger for å se om resten ligger i samme gate.

En annen ting er hvor ofte personen skriver på twitter. Om det kommer 1 interessant melding i måneden eller 15 meldinger i timen uten relevant innhold er kanskje ikke personen en gullgruve verdt å titte på. Om du vet at personen har vært på twitter i 2 måneder og antall meldinger allerede begynner å passere 2500 kan det fort bli litt i overkant mye, spesielt om du har lagt inn twitter-appen på mobilen for å følge.

Tidligere i blogginnlegget nevnte eg at man skulle følge "kjendiser" og at disse kanskje ikke følger tilbake. Og det er kanskje greit i de tilfellene. Men om du finner en som har de samme interesser som deg, og som tilsynelatende har mange følgere... Hvis vedkommende ikke følger så veldig mange tilbake... Ka tenker du om det? Det er "vanlig folkeskikk" om man kan bruke det uttrykket om oppførsel på sosiale medier å følge tilbake de som følger deg.
Ikke alle er verdt å følge...

Her er fem eg følger og som eg kan anbefale deg å følge om du er ny på Twitter og vil se hvordan disse kommuniserer:

Det å observere disse kan i seg selv gi et inntrykk av hvordan man kommuniserer godt på Twitter.

Avslutningsvis velger eg å svare på følgende 2 spørsmål:

Hvorfor er nettverk viktige for folk? 


Mellommenneskelige forhold har alltid vært viktig. Nå i en verden med digital kommunikasjon og apparater kanskje mer enn før.  Nettverk gir en følelse av tilhørighet, at man er en del av noe. Men bortsett fra den psykologiske delen av det så er det en arena for henting og deling av informasjon. Og det går raskt. Om en i familien for eksempel kjøper seg en ny bil og deler det på facebook/twitter så er sjansen større for at flere får det med seg innen de neste 5 minuttene enn om man tar ringerunden.

Hvorfor er nettverk og relasjoner viktig for virksomheter?
Det er ingen tvil om at et stort nettverk og gode relasjoner også er viktig for virksomheter. Nettverk og relasjoner kan for mange virksomheter være forskjellen mellom å overleve eller ikke. Det å være tilgjengelig når kundene ønsker kontakt, det å kunne svare kundene på de arenaene kundene befinner seg på. Før i tiden når man leste faget markedsføring var begreper som word-of-mouth beskrevet med at; kunder snakker sammen. Én misfornøyd kunde kan fort bli til ti. Hvor mange misfornøyde kunder kan du ha før du da har hundre misfornøyde. Sett med dagens øyne på det problemet virker det nesten latterlig at det ble i det hele tatt snakket om.  Om en gjennomsnittlig bruker av enten facebook eller twitter på riktig tid på døgnet melder om elendig service fra et firma (for eksempel fredag ettermiddag etter stengetid) kan realiteten fort være at de åpner kontorene mandag morgen med langt mer enn 10 misfornøyde kunder. Det går raskt og det fanges generelt opp av veldig mange flere enn før. Og dette har bedrifter begynt å forstå betydningen av. Noe som medfører at mange ansetter egne folk til å behandle kunder på sosiale arenaer. Det å fange opp slikt og behandle det til rett tid på rett måte har nesten blitt like viktig som å selge nye produkter til nye kunder.


9 kommentarer:

  1. Flott presentasjon !
    Masse nyttig informasjon om twitter her i denne bloggen.
    Stå på !

    SvarSlett
  2. Heisann Bente! Takk for komplimenter i kommentarfeltet! Les gjerne også innlegget om facebook :)

    Virksomheters bruk av Facebook til relasjonsbygging

    SvarSlett
  3. Hei Brumle! Er du ikkje ferdig med dette faget du heller? Eg såg at ein av våre tidlege medstudentar (barcusmrandt) hadde gjort unna alle oppgåvene og kome seg vidare i livet ;). Er einig i mange av dine vurderingar på kva som genererer twitter-nettverk, men vil protestere høglydt lista du refererer til med "gode" twitter-brukarar: "Det å observere disse kan i seg selv gi et inntrykk av hvordan man kommuniserer godt på Twitter..." Minst to av dei du refererer til er jo vandrande katastrofer på twitter :)

    SvarSlett
  4. Heisann Frank! Eg følger timeplanen eg. Ser ikke poenget med å legge ut 2 sifret antall blogginnlegg og så er eg ferdig. Tror heller ikke det egentlig er meningen med faget. Vandrende katastrofer? Hjelp! Det var en sterk påstand, men eg vet du står for det du sier. Tusen takk for tilbakemelding! Ønsker deg en sosial uke videre ;)

    SvarSlett
  5. Heisann!
    Dette var et informerende og innholdsrikt innlegg! Du har med masse fine poeng og skriver personlig:)

    SvarSlett
  6. Heisann Anette! Tusen takk for tilbakemeldingen! :) Ja, eg skriver personlig fordi det er det som fungerer for meg. Les gjerne også innlegget om Facebook:
    bit.ly/1g5c8Jv

    SvarSlett
  7. Bra innlgg Brumle, ser at du også har med at man må ha et bevisst forhold til twitter og ll bruk av sosiale medier, Tror det er selve nøkkelen.

    SvarSlett
  8. Takk for kommentaren din Sverre :) Ja, eg tror at om man ønsker å oppnå noe, som her at man ønsker å bygge et nettverk så må man ha et bevisst forhold til det. Og så er det kanskje slik at om man følger noen på twitter så følger man de andre steder og

    SvarSlett