tirsdag 17. april 2012

Det var en gang...

Det var en gang... Og noen ganger må man bare bli voksen før man er klar for å fortsette sitt eventyr. Interessen har alltid vært der. Man vs. Machine. Eller kanskje det er samspillet, mestringsfølelsen og forståelsen som binder meg time etter time foran skjermen... I fjor høst tok eg et valg. Et godt valg. Et valg for fremtiden. Planen og tankene mine var og er at nå skal eg få meg en utdannelse som er relatert til det eg liker. Problemløsninger i den digitale hverdag.

Og det er mye det denne bloggen skal handle om. Veien min dit. Opplevelser i den digitale verden på godt og ondt. Programmer testet. Oppgaver levert inn. Og også, forhåpentligvis, eksamener bestått.

Denne våren har eg tatt leksjoner innenfor kurset IT Introduksjon. Med ukentlige leksjoner og innleveringer. Et fag som helt klart er basert på at man kommer rett fra videregående. "Dette er en datamaskin" - nivået! Eller kanskje man burde si "Hello World!"
Og først nå, helt på slutten av semesteret får eg leksjonen som virkelig får meg til å sperre øynene opp.

En leksjon som sender meg inn i en verden av twitring, blogging, samarbeid over internett med andre verktøyer enn mail og IM'er av ymse slag. Andre måter å tilegne seg informasjon på enn å surfe side opp og side ned for å finne den ene nyheten som gjør akkurat denne dagen spennende.

En verden man egentlig kjenner til fra før, men ikke har gitt seg helt i kast med. Men no føles det trygt og godt å ha tatt neste fot innenfor døren.

Og når man da først har kastet seg over mye nytt så gaper man gjerne over mer med det samme og leter gjennom gamle mailer med brukernavn og passord til alt det andre alle venner mener man MÅ hive seg på, hvor man sier ja... for bare å glede en venn med enda en i nettverket sitt som har det samme som seg selv.

Etterhvert roer man seg ned, ser over alle de 20 fanene på browseren, alle de nye passordmailene man har fått i innboksen, lener seg tilbake og tenker:

Eg er nettopp blitt oppgradert...

Om eg ikke blir brutt opp i bits eller inntar en binær form så vil det snart komme en ny blogg med nye erfaringer fra Mitt IT-eventyr!

1 kommentar:

  1. Hehe:)
    Dette var artig lesning...
    Og det bør komme en forsettelse;)

    SvarSlett