onsdag 18. april 2012

Samarbeidsverktøy Del I

Internett har gitt oss mange forskjellige muligheter til å kommunisere med hverandre på. Noen har forsvunnet etter hvert eller blitt mindre populært etter hvert som andre har tatt over. Mail og instant messaging har vært viktige verktøy både i det private og i næringslivet. De har lenge vært dominerende, og de har fungert bra, samtidig som de har sine begrensninger.

Under tittelen Samarbeidsverktøy kommer eg til å presentere andre verktøy enn Outlook og Messenger, som sikkert nok har vært blant de største klientene innenfor hver sin måte å kommunisere på.

I denne første runden kommer eg til å skrive litt om etherpad.
Etherpad er et verktøy man kan begynne å bruke med det samme, uten de helt store forberedelsene og uten å installere eller laste ned en masse krimskrams. Noe som er med på å gjøre etherpad veldig brukervennlig, selv for de som ikke innehar den store kompetansen eller interessen innenfor IT.

Hva er etherpad?
Etherpad er et web basert verktøy der flere kan sammen, samtidig opprette, redigere eller forbedre et dokument uavhengig av hverandre. Eller samskriving om du vil. Man trenger ikke være pålogget samtidig, men om man er kan man delta uten å være avhengig av at andre lagrer og gir fra seg dokumentet.

Hvem kan bruke etherpad?
Alle! Som eg skrev tidligere så er brukergrensesnittet på dette verktøyet så enkelt at selv mormor kan bruke det.

Hva kan eg bruke det til?
Her er det virkelig bare fantasien som setter grenser. For å sette fantasien litt i sving kan eg fort nevne at dette kan brukes til møter mellom personer som sitter fysisk atskilt, eksempel geografisk. Herr og fru Nordmann kan sitte på hver sin jobb, med hver sin pc og skrive handlelisten sammen, eller man kan sitte som en student gruppe og gjøre sammen en innlevering.

Hvordan bruke etherpad?
Etherpad tilbys av flere aktører, så her må man bruke en søkemotor og finne en tilbyder. Personlig har eg valgt å bruke Høgskolen i Sør-Trøndelag. Man skriver inn adressen der etherpad ligger, velger ny pad, kopierer og sender linken til de man skal jobbe med og så er man i gang.

For bedre å illustrere hvordan har eg funnet frem en video laget av en høgskole lektor hos HiST



Håper dette har vært med på å bidra til at du også får mer nytte av tiden du er på nettet.

Om eg ikke blir brutt opp i bits eller inntar en binær form så vil det snart komme en ny blogg med nye erfaringer fra Mitt IT-eventyr!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar