mandag 23. april 2012

Opplevd Kundeservice

Har i mange år sittet foran datamaskinen både hjemme og på jobb, og det er spesielt fra jobben eg kjenner meg igjen som den stakkars personen (neida, det er ikke synd i meg...) som skal prøve å forstå hva i all verden er det egentlig kunden trenger hjelp til. Men innimellom må man bare innse at man er den som trenger hjelp. Frustrerende nok som det er.

For knappe ti dager siden opplevde eg at mailen min ble stengt, grunnet utelatt betaling. Jada.... Vi har alle vært der, nesten alle iallefall. Fakturaen blir tilsendt på en mailkonto som eg ikke bruker for ofte og... Unnskyldningene kan fort ende opp som fjøren som ble til ti høns.

Stengt mailkonto fører OFTE til at man husker på å betale fakturaen igjen. Også i mitt tilfelle.
Betaler og sender en mail der eg spør det firmaet eg har domene og mailen min hos, om de kan være så snill å gjenåpne. Og får kjapt svar på at alt er OK igjen. Som om ingenting hadde skjedd.

Eg kommer hjem og prøver å sende mail til min kjære som er fremdeles på jobb. Nei, feil med SMTP server!! Erfaren som eg er fra kundeservice VET eg at ting kan ta tid, og bestemmer meg for å gi de litt mer tid.
Neste dag kommer og eg får heller ikke da sendt mail.

Feilmeldingen eg får og det at dette HAR virket får meg til å forstå situasjonen slik at det er de andre sin feil! Dårlig kundeservice og andre kjente feiltolkninger kommer frem i pannen. Det hele topper seg når firmaet benekter at de har feil og ber om mitt PASSORD for å hjelpe! Vi har alle lest overalt i alle medier som mener å kunne noe om sikkerhet at man gir ikke passordet bort til noen som helst, uansett grunn.

Så i kveld, bare for å ha alt på det rene, ti dager etter eg begynte å klage, så begynner eg å sjekke ka som ligger ute av informasjon, generelt og spesielt ifht min leverandør av tjenester.

Eg finner da ut at mange ISP'er. Og ka er no en ISP? Kort forklar; en Internet Service Provider. Mange ISP'er har stengt port 25. Pfft... Gjelder vel ikke meg vel? Jaja... vi kan sjekke ka brannmuren sier. Utgående SMTP skal gå på port 25 om ikke annet er satt. Å søren... Jaja, vi endrer dette og så er alt bra, tenkte denne gutten.

Etter å ha endret, lagret og prøvd på ny, fant eg ut at DER var ikke det som var mitt problem. Ferdig med den generelle biten.
Over på den spesielle. Eg sjekket opp mot min egen leverandør for å se om de hadde noe å si om innstillinger. Javisst! Mail skal sendes på en gitt port, og der fantes faktisk en beskrivelse for hvordan dette skulle løses! Saken er at dette har eg jo gjort, for noen år siden!

Når alt kom til alt viste det seg at port innstillingene på min mail klient var blitt satt til 0. Må innrømme at eg da etterhvert følte trang for å gi en stakkars servicemann min beklagelse for ikke å ha skjønt at han hadde gjort og kunne utføre sin jobb.

Om eg ikke blir brutt opp i bits eller inntar en binær form så vil det snart komme en ny blogg med nye erfaringer fra Mitt IT-eventyr!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar