torsdag 19. april 2012

Sosialt I

Delicious

Smak på ordet. Det har liksom en positiv og god klang over seg. Men hva har det i en blogg om mitt IT-eventyr å gjøre?
Når eg snakker om Delicious i denne sammenhengen snakker eg om Social Bookmarking.

Hva er Bookmarking?
De fleste som noen gang har surfet på internett vet hva det vil si å bookmarke en side, legge den til favoritter. Problemet med det er den dagen noe skjer med browseren og disse forsvinner. Et annet problem er at man ikke har med seg sine favoritter når man går over på en annen maskin. For eksempel så er favorittene vekke når man flytter seg fra jobb-pc til hjemme-pc. Og skal man oppdatere 2 pc’er, eller kanskje flere pc’er med sine favoritter blir det fort tungvint.
Et tredje og siste element er at favoritter lagret lokalt på en maskin er personlige. Selv om du har funnet en bra side, så vet kanskje ikke dine venner om denne siden med mindre du forteller om den.

Hva er Social Bookmarking?
Social Bookmarking handler om å dele dine favoritter med andre. Gjøre de synlige.  Gi andre muligheten til å lese det du leser og tilegne seg samme informasjon som du tilegner deg. Jo flere vi er sammen…

Hvordan?
Det finnes tjenestetilbydere på nett for slikt. Og det er her Delicious kommer inn. På siden delicious.com finner vi en slik tjeneste.

Om eg ikke blir brutt opp i bits eller inntar en binær form så vil det snart komme en ny blogg med nye erfaringer fra Mitt IT-eventyr!
Delicious sier om seg selv:
(Fritt oversatt til norsk) Delicious er stedet for å samle og vise frem dine lidenskaper fra nettet. Lagre det du liker – videoer, bilder, tweets, blogger eller artikler – om temaer du interesserer deg for og sett disse sammen for lettere å dele.
Å bli medlem er enkelt og best av alt – gratis!
Navn, passord og email og du er i gang!

Også her har eg en liten videosnutt hentet fra youtube som forteller litt om temaet



Om eg ikke blir brutt opp i bits eller inntar en binær form så vil det snart komme en ny blogg med nye erfaringer fra Mitt IT-eventyr!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar