tirsdag 24. april 2012

Reisen til Linux Indre I

Eg som mange andre har gått veien fra Commodore 64, via Amiga 500 og over til pc'ens verden. Og for de fleste av oss har veien inn i hjertet av Microsoft vært den raskeste og enkleste. Kanskje nettopp fordi de fleste av oss har litt kunnskap om produktene til MS. Eller kanskje fordi vi ikke ble opplyst om at vi hadde et valg. Kanskje vi ikke hadde det.
Etter ca et år i arbeidslivet, dvs ca for 14 år siden, møtte eg på en kollega som begynte å snakke om andre ting enn DOS og Windows 3.1, stort sett annet enn produktene til nevnte selskap. En ny og spennende verden kom sakte til syne. Linux, noe nytt og spennende, men også veldig komplisert. Så interessen dalte fort. Men eg kom i det minste så langt at eg fikk installert en utgave. I det minste...

Årene har gått og eg har blitt kjent med stort sett alle utgaver og varianter av Windows.

Som eg tidligere har nevnt i bloggen så har eg denne våren startet å gå en vei, som eg virkelig har lyst å gå til endes, i retning av en IT utdannelse. Atter en gang blir Linux et tema som man hører mye om, man leser om det og man oppdager nye personer i sitt nettverk som vet og kan noe om temaet, og ilden tennes på nytt.

Så her forleden dag fant eg ut at eg skulle rydde litt i gammel "IT-skrot" og se om eg hadde en gammel test pc og litt utstyr så eg kunne få testet ut en ny runde med Linux. Samtidig har praten gått ivrig med andre for å undersøke hva som kan være verdt å teste.

Pc og skjerm er tatt ned fra loftet, med tilhørende kabler og ekstrautstyr som måtte trenges for å få en pc opp og gå. En av de mulige store og utfordrende bauger her var jo om maskinen i det hele tatt virket. Den har ikke vært påslått på mange mange år. Test 1 Suksess!

Ubuntu er lastet ned som .iso-fil og brent på plate. Ikke nok med at man plutselig skal gjøre noe man ikke er vant til å drive med, men man blir også anbefalt å laste ned nye programmer for å få brent cd platen man skal installere fra. For de spesielt interesserte så har eg brukt InfraRecorder. Og til slutt ble Ubuntu installert! Suksess nummer to. Det er noe eget med minnet om at ting var vanskelig før og plutselig virker det veldig enkelt. Men for en som har brukt nesten utelukkende kun andre operativsystemer så er dette en overgang.

Til tross for at Linux har kommet med diverse grafiske brukergrensesnitt er Linux fremdeles Linux med andre benevnelser og filformater enn det man er vant til. Og det å gjøre noe er ikke det samme som å slå på en av de andre maskinene man har tilgang til.

Så på mange måter står man litt på bar bakke. Føler seg litt naken. Mange vil vel da spørre om hvorfor man ønsker å gjøre noe slikt?
Og svaret er, for min egen del, et ønske om å lære noe. Noe nytt!
I tiden fremover er målet å få brukt litt av min tid til å lære om Linux.

Om eg ikke blir brutt opp i bits eller inntar en binær form så vil det snart komme en ny blogg med nye erfaringer fra Mitt IT-eventyr!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar