mandag 2. september 2013

Historien om en annen blogg

Heisann!

I dette blogginnlegget vil eg som en del av en øving i faget Sosiale medier skrive en liten analyse om itfag-bloggen til Høgskolen i Sør-Trøndelag. Så om du til vanlig følger denne bloggen med opplevelser fra mitt IT-eventyr vil du nå få en mulighet til å oppdage en ny blogg. En blogg som kanskje fører deg til starten på ditt eget IT-eventyr.

Linken til bloggen er http://blogg.itfag.hist.no/

En av de som bidrar mest på denne bloggen er Høgskolelektor Svend Andreas Horgen, som allerede denne høsten har lagt ut en miniserie i 12 deler på bloggen om hvordan man kan bruke Evernote til å bli mer effektiv og som et fantastisk verktøy for både lærer og student.

Direkte linken til denne serien er:
http://blogg.itfag.hist.no/2013/08/22/hvorfor-evernote-mini-tipsserie/

Grunnen til at eg linker til denne serien er for å illustrere hvordan et innlegg på en fagblogg kan være. En lett blanding av personlige erfaringer, bilder/illustrasjoner sammen med en direkte henvendelse til lesere hvor de kan bidra til å verdiøke innlegget i form av en kommentar i etterkant. Der det kan bli et digitalt samspill mellom leseren og bloggeren som begge kan ha glede/nytte av.

En annen ting er at denne blogg-mini-serien passer flott inn på en blogg for itfag. For det første er det en omtale og en god manual til et viktig verktøy for mange studenter og lærere. Grunn nummer to er jo at det er nettopp dette itfag handler om; gode verktøy og erfaringer som letter hverdagen for brukeren. IT som fag hadde aldri eksistert om ikke mennesket hadde et behov! Vil gjerne lese DIN kommentar om menneskets behov for IT ;)

Tilbake til selve bloggen.
Det er helt tydelig at dette er en fagblogg for en skole, om man ser nøye etter ser man at aktiviteten øker rundt skolestart og avtar rundt skoleslutt, før det blir nesten helt stille noen late sommermåneder.

Samtidig som at dette er en fagblogg som er spesielt rettet mot de som har et forhold til itfagene på denne skolen er den bygget opp som en ordinær blogg, med kategorier, arkiv fra måned til måned og med tags.
Og hva er nå egentlig en tag? I twitter-sammenheng leser man om hashtags med # foran et ord og som flere og flere henger seg på. Tags i blogg-sammenheng er på en måte i samme gate. At man knytter noe opp mot et enkelt ord, en knagg. Som på min egen blogg her. Prøver konsekvent å knytte tagger til hvert eneste blogginnlegg eg skriver, på den måten finner eg raskere tilbake til et innlegg om eg skulle ha behov for å finne det igjen. Mini-serien på itfag-bloggen er tagget med effektivitet og evernote, og klikker man på de ordene under Tag cloud vil denne mini serien dukke opp.

Faget eg tar heter Sosiale Medier, og denne bloggen brukes blant annet som utgangspunkt/eksempel for oss studenter. Vi skal i dette semesteret skrive egen blogg, lese andres blogger og kommentere på andres blogger.
Eg leste en gang i en annen setting at blogging gjorde oss alle til redaktører i vår egen lille avis. Og det er med blogging som med mye annet i denne verden, man lærer av å se hva andre gjør. Itfag bloggen er et godt eksempel til læring og et greit utgangspunkt for å skrive egen blogg.

Men den kan og inneha en annen funksjon, den kan brukes til å kommunisere ut et budskap til mange. Høgskolelektor Svend Andreas Horgen kan skrive et innlegg og poste det en gang, og hvis vi som studenter enten har satt opp at vi skal abonnere på bloggen via RSS, eller at vi har det som fast rutine å gå inn der å lese viktig informasjon så kan han lett nå en stor gruppe på veldig kort tid. Min erfaring er at de som leser blogger aktivt følger like mye med der som på mail, facebook, twitter eller meldinger på mobilen.

Kanskje du etter å ha lest mitt innlegg, og sett på itfag-bloggen innser nytteverdien av å blogge. Kanskje du selv har en hobby/interesse som du kunne tenkt deg å blogge om. Kanskje interesserer du deg for kakebaking, kanskje interessen din går på drift av it systemer, eller kanskje du er hunde-elsker. For å kunne blogge må du ha et sted å utgi bloggen din. Også her er det valgmuligheter. Itfag-bloggen som dette innlegget i all hovedsak handler om benytter wordpress. Har aldri selv benyttet wordpress, men har lest at man kan gjøre ett av to valg der. Man kan enten a) installere dette på en egen server, eller man kan b) skaffe seg en konto hos wordpress og legge bloggene sine der. Men der finnes og andre plattformer om man vil blogge. Felles for de fleste plattformer, bortsett fra at man kan legge ut bloggen sin er at de tilbyr stort sett samme funksjonalitet som tags, arkiv, litt grafisk fremstilling osv.

Denne bloggen er skrevet via blogger som da er Google sin bloggtjeneste. (Det var dagens reklame).

Til sist vil eg nevne hva itfag-bloggen selv sier er innholdet på sin blogg:
Vi blogger om teknologi, IKT, sosiale medier, læring, studietips, forskning, effektivitet, tips og triks. 

Om eg ikke blir brutt opp i bits eller inntar en binær form så vil det snart komme en ny blogg med nye erfaringer fra Mitt IT-eventyr!

2 kommentarer:

  1. Hei!
    Tar faget sosiale medier jeg også :) Synes det var stas å lese et litt lengre innlegg om itfag-bloggen. Friskt med oppfordring til andre om å blogge. Ville også si at det er tøft at du blogger om ditt it-eventyr!! Her skal jeg kikke litt rundt :)

    Jeg har helt tilfeldigvis skrevet om samme tema som deg på min blogg, kikk gjerne innom :)

    mvh Ali

    SvarSlett
  2. HEisanN!

    Takk for innlegg! Ja, eg prøver å skrive litt mer enn bare noen få linjer når eg først blogger. Mye av det er nok fordi eg har skrevet en stund og nyttet blogg som uttrykksform siden april 2012. I skrivende stund er der over 70 innlegg på bloggen. Ble positivt overrasket når eg så at dette skulle være en del av skolegangen min.

    Eg kommer nok til å titte innom innimellom ;)

    //BB

    SvarSlett