torsdag 12. september 2013

Hvorfor skal jeg blogge?

Heisann!

Hvorfor skal man blogge? Hva er poenget med det?
Slik eg ser det er det spørsmålet best besvart utifra situasjon. Er du privatperson eller er du bedrift?

Eg leste en gang at å skrive blogg var å være redaktør i sin egen avis. Uansett om man er privatperson eller bedrift er det et godt utgangspunkt.

Før eg begynte å skrive denne bloggen gjorde eg litt research, så litt på hva andre gjorde og fikk noen råd fra forskjellige mennesker som alle driver å blogger. Én ting eg hadde bestemt meg for på forhånd var, at uansett om folk likte bloggen min eller ikke, så var det ikke det som var det viktigste. Det viktigste var at eg fikk sette ord, mine ord på det eg har sett, prøvd, opplevd. Så tittelen ble Mitt IT-eventyr. Men det er selvfølgelig kjekt å se at andre leser det eg skriver, og gir gode kommentarer.

Du spør sikkert ka eg som privatperson får ut av det om INGEN leser det eg skriver. For det første så har eg fått skrive om det. Det man skriver om husker man gjerne lettere. Og om eg ikke husker alt eg har skrevet, så husker eg kanskje at eg har en gang skrevet et blogginnlegg om det. Og adressen til bloggen min husker eg, og den er alltid tilgjengelig så lenge eg har nett-tilgang. Så hvis eg sitter der og skal for eksempel vise noen hvordan man starter å lage en enkel webside, så kan eg vise til bloggen min og fylle på derfra.

Så ka er det eg sier? Jo, eg skaper meg et erfaringsbibliotek, samtidig som eg lager et vitnesbyrd som forteller noe om interesse, kompetanse som eg kan vise til. Den blir en del av mitt PLN (les gjerne mitt innlegg om hva dette er. PLN står for personlig læringsnettverk.

Som bedrift kan man se på blogging med litt andre øyne. Det kan også her være et erfaringsbibliotek, men er det en blogg som ligger tilgjengelig for alle kundene kan samtidig som at det kan være et redskap for å finne løsninger også være en måte å kommunisere med sine kunder med. For eksempel ved å omtale et av firmaets produkter og be kundene om å tilbakemelde sine synspunkter om produktet.

Hvor ofte bør man blogge?
Dette kommer an på flere faktorer spør du meg. Personlig har eg en regel om å ikke blogge mer enn 1 gang i døgnet. Det er mest av alt fordi eg ikke ønsker at de som leser min blogg skal føle at eg "maser" for mye. Når eg ser på andre blogger omkring tror eg flere deler den tanken. Det er på en måte en uskreven regel. Samtidig er det jo kjekt å kunne legge ut noe med jevne mellomrom istedet for å tømme ut alt på en dag. Akkurat på dette punktet føler eg at det er samme regel enten det er privatperson eller bedrift.

"Min største interesse er å eksperimentere og prøve nye ting på kjøkkenet...", sier kanskje du. Flott!, sier eg! Der har du jo et STORT emne å skrive om. Men kordan sikrer du at når frem til andre med det budskapet? Og du er vel ikke interessert i å bruke masse tid på å sende linken rundt til folk for at de skal lese den?

Til å begynne må du nok kanskje det. Til dine 10 beste venner / kunder. Kanskje du kan få de til å skaffe seg en RSS reader der de kan abonnere på siden din. Og kanskje de etterhvert omtaler deg på sine egne blogger. Men på denne måten vil det ta tid. "Good news travels fast, bad news even faster!" Det er iallefall min påstand! Så kanskje vi kan gi litt mer fødsleshjelp til denne bloggen?

Eg har tidligere blogget om IFTTT som står for If This Then That, les gjerne mitt innlegg om det.
Det eg ville si er at IFTTT er en tjeneste som kan hjelpe deg å automatisere litt. Det EG har gjort er at når eg har Publisert min avis (et blogginnlegg) så vil det gå maks 15 minutter før IFTTT på vegne av meg legger ut både på Facebook og Twitter en link til det siste innlegget! Dette sparer deg fra å logge inn på facebook og skrive noen ord til alle dine venner og så twitter for å fortelle resten av verden. I det du trykker publiser så har du lagt det ut på bloggen din, på facebook OG Twitter nesten på samme tid! Og om noen av dine venner abonnerer på bloggen din, men ikke er på fb eller twitter, så vil de og få lest din aller siste smakfulle opplevelse på kjøkkenet ;)

Men oppi all denne spenningen om noen leser bloggen din eller ikke, der du kanskje venter på en kommentar der noen sier at dette var spennende, dette virket smakfullt. Ikke bruk tiden din på å vente.
Eg sjekker 1, kanskje 2 ganger for dagen hvor mange som har lest siden, og om det er kommet noen nye kommentarer.
Og det kan eg godt også nevne.... OM du får kommentarer så husk å takk for det og svar gjerne tilbake. Det gir et godt signal om at du ikke bare legger ut en masse innlegg, men at du brenner for bloggen din og ønsker å dele av deg og med andre.

Etter at eg no kanskje har fått deg litt tent, så kan eg vel kanskje sette inn nådestøtet, vifte med gulleroten, vise deg pokalen i det fjerne...
Om du er typen til det vel og merke.

Som eg skrev litt lenger oppe i teksten kan du med din blogg vise ka du kan, og gjør du det så vil folk legge merke til det. I fjor sommer hadde eg en runde der eg ga noen komme i gang med å lage HTML sider og pynt de med CSS. I kjølvannet av det fikk eg faktisk tilbud fra andre om å lage websider for de. Og er ikke DET en god bekreftelse på at det du har skrevet faktisk har gitt andre noe?

Om du leser dette blogginnlegget om blogging og ser at det er andre grunner for, eller andre gode råd for kommende nye bloggere så håper eg virkelig at du vil legge igjen en kommentar. Og har du skrevet et blogginnlegg rundt noenlunde det samme så vil eg veldig gjerne at du legger igjen linken din i kommentarfeltet! :D

Se gjerne Blogs in Plain English av CommonCraft


Om eg ikke blir brutt opp i bits eller inntar en binær form så vil det snart komme en ny blogg med nye erfaringer fra Mitt IT-eventyr!

2 kommentarer:

  1. Hei, flott innlegg her. Jeg begynner som du gjorde, med å se på andre blogger for å få noen tips. Jeg regner med at det er en del uskrevene regler og som fersking ønsker jeg ikke trakke mitt uti det på første forsøk.
    - Men på den andre siden vil jeg ikke kopier så mye fra andre heller... vil jo føle litt eierskap til det jeg legger ut.
    - Men så skal vi jo dele også da, det trekker litt i andre retningen igjen.

    Det er vel en balanse her som vi får litt følelse av atter hver som vi selv blogger og leser andres blogger.

    SvarSlett
  2. Litt lånt litt originalt... det er vel en god oppskrift på det meste her i livet. Nå er det jo slik at de fleste av oss finner ikke opp hjulet, men man kan sette sitt særpreg på det man interesserer seg for. Og det mener eg at man gjør i dagens samfunn blant annet ved blogging!

    Takk for innspill!

    SvarSlett