tirsdag 17. september 2013

Hvorfor trenger virksomheter en strategi for sosiale medier?

Er du fremdeles en av de som får frysninger når du hører ordene Sosiale Medier? Føler du det er litt ullent? Usikkert? For mange er Sosiale Medier noe nytt. Noe de ikke før har vært nødt forholde seg til. Slik er det også for en god del virksomheter. Mange av dagens virksomheter ble startet opp i en tid lenge før det i det hele tatt var snakk om Markedsføring. Slik som Telenor, som i dag er blant de største på verdensbasis innen sin bransje. De er OVER 150 år!

Å snu en skute fra å være i en posisjon der folk kommer med luen i hånden og spør pent om de noen gang kan få en telefonlinje til bygda si, til dagens samfunn der du som en virksomhets ansikt utad nesten ikke en gang kan trekke pusten offentlig uten at det kommer på web... Og i 2013 er alle på web!

Det er klart at man må ha en strategi om man ønsker å lykkes! (Det er iallefall min påstand!) For i hvilken retning skal man snu seg? Du har Facebook, du har Twitter, der er blogger, websider, youtube, og i det øyeblikket du tror du har oversikt og kommet deg gjennom listen snakkes det om Web3.0

I mitt hode, slik eg tenker, så må man ta utgangspunktet i kundegruppen sin. Hvem er kunden(e)? Hvor er det størst sjans for å treffe på de? Slik som Cecilie Staude her twitrer.



Om kundene dine ikke er sannsynlig å treffe på twitter, men er mer tilsynelatende å bruke facebook blir det feil å bruke mye ressurser på å prøve å ha en twitter profil man skal følge. For en ting er å si at man er i sosiale medier, en annen ting er å følge opp. 

Et firma som eg personlig synes har lykkes med integreringen av Sosiale medier er Spotify. De var ganske tidlig ute med at man kunne knytte facebook og spotify sammen, underlagt tankegangen at man skal dele med sine venner musikken man liker. Kem har vel ikke sett liste på liste med venners favorittmusikk på facebook feeden sin? Fantastisk måte å drive reklame for produktet sitt. Å få dine nærmeste til å fortelle deg at dette er bra!

Jørgen Helland har intervjuet Spotify-Jonathan og Arnt Eriksen legger ut link på twitter! Enda mer god PR for Spotify i Sosiale medier.



Link til intervjuet finner du her:

Hva er så spesielt med Arnt Eriksen i denne sammenheng? Jo, han har mer enn 3.500 følgere som alle får denne twitringen. Dette er det som vi i markedsføringen tidligere kalte word-of-mouth. Vi lærte at om du gir 1 kunde et dårlig inntrykk, så sier han det iallefall til 10 andre mulige kunder.
Så pass på hva du sier og gjør i Sosiale medier. "Good news travels fast, bad news travels faster..."
Arnt Eriksen er også (min personlige ytring) en STOR profil innen Sosiale Medier i Norge og er du interessert i å bruke twitter er han en av de du bør følge.

Når vi snakker om do's and don'ts
PR-operatørene har twitret en link til en side om 10 fallgruver du må unngå. 


Om du er interessert i å lese siden er linken om fallgruvene her. Teksten er skrevet på engelsk og eg vil kjapt ramse de opp her (veldig fritt oversatt):

  1. Mangel på strategi
  2. For store forventninger
  3. Dette er ikke noe vi prioriterer høyt
  4. Det der kan kem som helst ta seg av
  5. Sosiale medier er der vi forteller ting!
  6. Eg skriver noe i sosiale medier om noen uker...
  7. Vi svarer deg. En dag.
  8. Oisann! Der sa eg det ordet igjen!
  9. Beklager at vi er kjedelige
  10. Dette er business. KUN business
Som du ser er det mye å tenke på. Og DA er det godt å vite at det finnes verktøy og spesialister som kan hjelpe. Her i Norge har vi Fanbooster og Fennek & Friends. Disse har nylig slått seg sammen. Se Thomas Moen sin twitring (psst! han bør også følges) 


For en ting er å ha en tanke og en plan om å være i Sosiale Medier, men det som legges ut skal være pent, like pent som en dyr og kostbar webside. Dette kan disse firmaene! Lage gode facebook sider, samtidig som man får verktøy som kan måle effekten av å være i Sosiale Medier.

Og det er det det alltid har handlet om. Opplevelser!
Dette twitrer også @frkVivi om


en temauke over hele verden med hovedarrangementer i San Fransisco og New York og noen mindre arrangementer blant annet i Oslo og Paris.

Tenk Frank Sinatra og nynn sammen med meg:
"If you can make it here... Then you can make it anywhere",
Kalde harde fakta som varmer:
På verdensbasis er det neste 2,5 milliarder brukere av Sosiale Medier, I Norge rundt 3 millioner.

Om du har lest blogginnlegget mitt og sett på mine bilder og linker vil dette spørsmålet etterhvert bli lett å svare på:

Hvorfor trenger virksomheter en strategi for sosiale medier?
Del gjerne dine kommentarer og meninger i kommentarfeltet!


Om eg ikke blir brutt opp i bits eller inntar en binær form så vil det snart komme en ny blogg med nye erfaringer fra Mitt IT-eventyr!

2 kommentarer:

  1. Godt skrevet. Fint at du legger ved lenker til nyttige verktøy. Skal lese mer av det du skriver.

    SvarSlett
  2. Tusen takk for positiv tilbakemelding. Det setter eg stor pris på!

    SvarSlett