søndag 9. september 2012

Programmering og Navnsetting av objekter

Hei igjen!

Som eg nevnte i sist innlegg om Visual Basic så er en ting å tenke på hvordan du navnsetter det du legger inn i programkoden din.
Og da tenker eg på textbokser, knapper, labels, alle typer objekter du kommer til å ha masse av.

Og de tre eg har nevnt over er noe du kommer til å ha mye av.

Når EG setter navn så gjør eg det slik:

Textboks der fornavn er innholdet - txtFornavn
En knapp som skal regne ut noe - btnUtregning
Labels som skal vise en streng (for eksempel hele navnet) - lblFulltNavn

Dette er navn på objektene som sier noe om innholdet. Du MÅ ikke navnsette i dine egne private prosjekter. Visual Basic.Net gjør det for deg. Etter sin enkle standard.

TextBox1
Label1
Button1

...and counting!

Utviklingsmiljøet teller dette for deg automatisk, men...
Hva med den dagen da du finner ut at du må OPPDATERE din software? Kanskje du ikke lengre skal være den eneste brukeren?

Du starter et firma, får en kompanjong og så skal Dere begge få ting til å fungere.
Hvis du da skal sette deg ned og forbedre ditt eget program som du skrev for 4 år siden og det eneste du finner i koden er TextBox1, TextBox2, TextBox3 osv til TextBox40 så vil du ha et stort problem med å finne frem.

En annen grunn til at du bør navnsette skikkelig er fordi det vil hjelpe deg mens du utvikler.
Litt senere skal vi få hentet inn informasjon fra en bestemt tekstboks når vi trykker på en bestemt knapp, og da vil du se verdien ganske kjapt.

Om eg ikke blir brutt opp i bits eller inntar en binær form så vil det snart komme en ny blogg med nye erfaringer fra Mitt IT-eventyr!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar