onsdag 5. september 2012

Databaser Første del

Hei igjen!

Du har helt sikkert hørt om databaser.
Og du er helt garantert omtalt i opptil flere.

Fra det øyeblikket jordmor på sykehuset fører inn i journalen at du har blitt født, til den dagen det blir registrert at du ikke lenger er blant oss, legges det inn opplysninger om oss i databaser. Opptil flere ganger for dagen.

Men hva ER en database? Ka bruker vi den til?
Og hva er forskjellen på en database og et databasesystem?
Og kor vil eg hen med dette innlegget.

Tanken min med starten av denne tråden er for det første hjelp til selvhjelp. Eg skal gjennom mange fag de neste årene og én ting har eg lært, at det å skrive ned samtidig som man leser kan øke graden av hukommelse og forståelse.
Så eg vil gå gjennom ord og uttrykk og modeller og håper at noen der ute vil kommentere og gi meg feedback om eg har misforstått noe eller påstår noe som ikke er reelt.

Så hva er en database?
Wikipedia sier dette:
En database er en strukturert samling av relaterte data, begrepet er vanligvis knyttet til elektroniske datasystemer.

Med dette forstår man at en datanase inneholder opplysninger som satt sammen gir en helhetlig mening, et bilde på det virkelige liv.
Som eksempel: et selger firma med 4 ansatte som selger kontorutstyr.
I dette firmaet sin database kan det være riktig å lagre data om de ansatte, varene som skal selges, kundene det er solgt til og gjerne bruke som underlag for å vite når man skal bestille flere varer inn på lager.

Wikipedia sier om databasesystem:
Et databasesystem har to deler – databasehåndteringssystemet (DBMS) som er programvaren som administrerer systemet, og selve databasen, som er de data som håndteres av systemet. DBMSen organiserer dataene og styrer all lesing og skriving til databasen. For å kommunisere med DBMSen brukes et spørrespråk.

Begge definisjonene fra Wikipedia finner du her:
http://no.wikipedia.org/wiki/Database

I neste innlegg om Databaser har eg tenkt å skrive litt om Relasjonsmodellen, hva er en relasjon og gjerne også forklare noen uttrykk.

En liten video hentet fra youtube:


Om eg ikke blir brutt opp i bits eller inntar en binær form så vil det snart komme en ny blogg med nye erfaringer fra Mitt IT-eventyr!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar