fredag 31. august 2012

Programmering Intro

Hei igjen!

Programmering er for mange et veldig mystisk og uforståelig ord. Veldig mange vet ikke hva det innebærer å lage et program.

Skal man lage et program må man først begynne med å bestemme seg for hva det programmet skal gjøre, hvilke problemer det skal løse.

Når det er på plass kan det være greit å se på hvilke muligheter som er tilstede, velge seg et programmeringsspråk. Der finnes veldig mange språk, og noen passer kanskje bedre til det du skal løse enn andre.
Søk opp ordet Programmeringsspråk på http://no.wikipedia.org og les hva som blir sagt der.
Utover høsten skal eg gjennomføre et kurs og ta eksamen i Programmeringsspråket Visual Basic.Net, samtidig med det skal eg prøve å komme med blogginnlegg her om opplevelsen og gjerne også inspirere til at nettopp du har lyst til å gi det et forsøk.

Visual Basic.Net er Microsoft sitt produkt. Det har tidligere vært Visual basic og Basic.

For å begynne å programmere i Visual Basic.Net kan det være lurt med et verktøy. Selv bruker eg Visual Basic 2010 Express.
Dette kan du laste ned gratis fra Microsoft sine sider:
http://www.microsoft.com/visualstudio/en-us/products/2010-editions/visual-basic-express

Der finnes andre versjoner, så søk litt rundt og finn det som passer deg best.

Personlig har eg i mange år drevet og stilt masse spørsmål til folk som kan programmere og eg har søkt rundt på nettet etter informasjon. Og når det gjelder programmering er det greit å ha et litt edruelig forhold til det og gjerne samtidig innse at Rom ikke ble bygd på en dag.

Du vil ikke etter å ha lest mine blogginnlegg om Visual Basic kunne lage det neste store operativsystemet. Du vil ikke lage det neste store antivirus verktøyet og du vil ikke kunne konkurrere med de store spill selskapene.

Slike store prosjekter krever ekstremt mye koding og det er snakk om flere hundre mennesker bak de store prosjektene.

Men alle skal begynne et sted!
Utover høsten skal eg prøve å komme med litt tips, litt forslag til små programmer, litt forklaring på begreper og kanskje gi deg det lille du trenger.

Og ha det i tankene, eg er også under opplæring. Eg er ingen fullerfaren utvikler, men bruker denne bloggen mye for min egen del, samtidig som du også kan ta del i, og kanskje snappe opp noen gode triks.


Etter å ha sett denne videoen kan det være interessant å sjekke denne siden:
http://thenewboston.org/tutorials.php

Ser du nøye etter vil du se at han har lagt ut 200 tutorials angående Visual Basic.

Om eg ikke blir brutt opp i bits eller inntar en binær form så vil det snart komme en ny blogg med nye erfaringer fra Mitt IT-eventyr!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar