tirsdag 21. august 2012

Blogging

Heisann!

Siden dette er innlegg nummer 35 og vi snart har passert 1100 visninger av bloggen syntes eg det var på tide å snakke om blogging.

Hva er det?
Hva kan det brukes til?
Hvorfor skal eg blogge?
Hvordan blogger eg?
Hvordan får eg andre til å lese bloggen min?

Blogging er sammen med twitter og facebook en måte å vise seg frem på. Dette liker eg, dette kan eg og dette vil eg gjerne dele med resten av verden.
Det fine med blogging er at du er din egen redaktør og kan selv velge hva du skal skrive og hvordan du skal presentere det du har på hjertet.

Hva kan det brukes til? Man kan bruke det til å lære opp venner, inspirere andre mennesker, eller man kan gjøre det for seg selv å lage seg et "kunnskaps-bibliotek"
Kanskje du studerer historie eller medisin og vil skrive om temaer som du senere kan ha nytte av.

Dette fører oss over til hvorfor skal man blogge. Mennesker lærer på forskjellig vis. Noen lærer av å lese, andre av å skrive, mens en tredje gruppe gjerne lærer best gjennom å høre at det blir opplest. En god kombinasjon av alle tre kan være med på å gi et godt grunnlag for å lære mest mulig.

Hvordan blogger man? Her kan eg kun dra ut av egne erfaringer. Når eg bestemte meg for å begynne å blogge valgte eg å gjøre dette via Blogger.com
Grunnen til det er at Google bruker disse.

I tillegg til å kunne sitte på en vanlig pc med nettilgang har eg også lastet ned appen til Blogger på min iPad. Det vil si at når eg sitter i sofakroken hjemme og kun vil surfe litt på nettbrettet har eg mulighet til å drodle ned noen tanker / lage et utkast til et blogginnlegg eg vil skrive på et senere tidspunkt.

Etter at du har skrevet blogginnlegget og publisert det er det jo alltid kjekt om andre leser det, og kanskje også kommer med tilbakemelding på det du har skrevet. Men hvordan skal folk vite om bloggen din? I en jungel av veldig mange andre blogger?
Personlig har eg valgt å publisere linkene på twitter og facebook. Dette fordi det er store sosiale nettverkstjenester som veldig mange benytter seg av. Facebook for å nå vennene mine og Twitter for å nå resten av verden.

Har tidligere skrevet et innlegg om IFTTT; If This Than That

På denne tjenesten har eg laget meg 2 oppskrifter slik at når eg publiserer et innlegg på min blogg vil mine statuser på henholdsvis facebook og twitter automatisk oppdatere seg. På denne måten slipper eg å tenke på å måtte logge meg inn for å fortelle at eg har skrevet noe nytt!

Velger denne gangen å IKKE legge ved en video. Der er mange videoer på youtube ang temaet, og det er gjerne aller best å se en tutorial (opplæring) etter man har valgt blogging tjeneste.

Om eg ikke blir brutt opp i bits eller inntar en binær form så vil det snart komme en ny blogg med nye erfaringer fra Mitt IT-eventyr!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar