onsdag 29. august 2012

Sosial markedsføring og synergieffekter

Hei igjen!

Før i tiden hørte man stort sett om markedsføring av bedrifter. Det var store firmaer som sloss om oppdrag for å få markedsføre enda større firmaer. Vel sånn er det vel kanskje enda, men det har skjedd en endring. Nå for tiden er det mer snakk om å markedsføre seg selv, i sosiale medier og på internett.

Man får hele tiden råd om hva man IKKE bør ha liggende ute på facebook og man tipses om å også koble seg på twitter om man vil nå ut med budskapet sitt.

Tidligere i sommer har eg snakket litt om blogging, og hvordan eg bruker IFTTT til å fortelle verden at eg har lagt ut et nytt blogginnlegg.
Og dette er en ganske så enkel måte å markedsføre seg selv på. Men om man tenker seg om så underbygger det uttrykket: "Man høster hva man sår", og det er litt slik og med Sosial markedsføring.

Eg skriver blogg, publiserer den, IFTTT snapper opp at det har skjedd en endring på min blogg, publiserer dette på Twitter og Facebook. Etterhvert er det noen som snapper opp på twitter at det sitter en liten vestlending å skriver jevnlig innlegg på sin IT-blogg som de kan få følge med på om de følger vedkommende. Dette gjør til at mengden mennesker som følger en, øker. Og dette er den enkle biten, fordi dette går sakte, men sikkert av seg selv.

Men det er også viktig å være litt aktiv ved å gi venner og bekjente adressen til bloggen sin, selv om de ikke hverken er venn med deg på facebook, eller orker å følge med på twitter. For det kan godt hende at de har valgt seg et annet sosialt medie å følge, dem finnes det etterhvert mange av, selv om det er de to store som dominerer i nyhetsbildet. Og det kan godt hende at de omtaler deg der.

Når eg skal markedsføre meg selv, så velger eg stort sett å fortelle at eg har en IT blogg, og er folk interessert forteller eg de at de kan få melding på twitter, eller så viser eg de at de kan abonnerer på min blogg via RSS.

Senest i dag fikk eg vite at eg hadde fått en ny "follower" på twitter. Og en av grunnene til at han følger meg er at vi deler en felles interesse, så naturlig nok la eg meg inn på vedkommendes "follower" liste.
For en liten stund tilbake så eg et innlegg på internett om kjente folk, stjerner, som har flere hundretusener av "followers", men som selv kanskje bare har valgt 1 å følge. Det gir ikke det helt store inntrykket.

Poenget er, og det gjelder med alt som har med markedsføring å gjøre, enten det er av deg selv, ditt enmannsfirma eller større firma for den saks skyld. Spre informasjonen over flere kanaler, og gjør det regelmessig.

For å gjøre dette litt visuelt; tegn 4 søyler, og la de være hvite. Så kan du se for deg at for hver gang du poster et innlegg på bloggen din, eller tvitrer, eller sprer lenken din, så øker det litt etter litt på hver av søylene. Et innlegg på bloggen din kan føre til at flere av søylene øker. Poster du noe på facebook som en av dine venner liker, eller kommenterer så kan du være sikker på at noen av vedkommendes venner ser det.

Som eg ofte gjør så har eg også denne gangen tatt turen innom youtube. For å finne en video som sier litt om det eg sier, men kanskje på en litt annen måte.
Videoen i dag er 3 år gammel, men her er mange gode poenger. Selv om det fokuseres på ditt firma, så gjelder dette i aller høyeste grad om du vil markedsføre deg selv.


Om eg ikke blir brutt opp i bits eller inntar en binær form så vil det snart komme en ny blogg med nye erfaringer fra Mitt IT-eventyr!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar