lørdag 11. august 2012

Browsere

Hei igjen!

De fleste av oss vet hva en browser er. Eller på norsk, nettleser. Når du kjøper en pc får du gjerne en forhåndsinstallert nettleser på maskinen din. For eksempel Internet Explorer.

Men det er ikke dermed sagt at det er det eneste eller beste valget for deg. Der finnes mange nettlesere der ute, de støtter litt forskjellig teknologi og de har litt forskjellige måter å vise frem sidene på.
Når eg har skrevet mine blogginnlegg har eg snakket om de 5 store.

Og skal du drive med webutvikling er det absolutt en fordel å kunne teste sidene sine i mer enn 1 nettleser.

Internet Explorer.
Internet Explorer er laget av Microsoft, det samme selskapet som tilbyr deg Windows. Mange av oss kjører på pc'er med en eller annen versjon av Microsoft Windows, og da er det helt naturlig at nettleseren vi blir tilbudt er laget av samme selskap. Men om du leste mitt forrige innlegg om CSS og fonter så ser du at for at vi skulle få fonten Sansation til å fungere måtte vi laste ned en egen versjon for Internet Explorer.
Internet Explorer har lenge vært på markedet og har bygget seg et godt merkenavn.

Vil du lese mer om denne nettleseren kan du gå her:
http://windows.microsoft.com/en-us/internet-explorer/products/ie/home

Google Chrome.
Dette er en nettleser mange foretrekker, og eg stiller meg i rekken av beundrere her. Google Chrome er laget av Google Inc. Den har en behagelig måte å vise frem informasjonen på. Google Chrome er freeware og har over 32% av markedet for nettlesere.
Vil du lese mer om Google Chrome kan disse sidene være interessante:

http://en.wikipedia.org/wiki/Google_Chrome
https://www.google.com/intl/no/chrome/browser/?hl=no

Opera:
Opera er norsk og startet som et prosjekt i norges største telekom selskap Telenor.
Denne nettlesere er tilgjengelig for Windows, Mac og Linux. For de som bruker mobile enheter er den mulig å laste ned både for android og iOS.
Vil du lese mer om Opera kan du gå til denne siden:

http://www.opera.com/products/

Mozilla Firefox
Hos Mozilla omtaler de seg ikke som et tradisjonelt programvare firma, men som et samfunn. Mozilla står blant annet bak epost klienter som Thunderbird og Sunbird, som er en kalender applikasjon. Også Mozilla har sett verdien av å være cross-plattform, dvs at den ikke bare kan brukes utelukkende av en.

Les mer om Mozilla her:

http://www.mozilla.org/en-US/

Den siste nettleseren eg vil nevne i denne omgang er Safari.
Safari er nettleseren fra Apple og naturligvis den du får med når du skaffer deg en iPhone eller iPad.
Min bruk av Safari for PC er veldig begrenset, men på Apple apparatene iPhone og iPad har det fungert strålende hittil.

Vil du vite mer om denne leseren går du her:
http://www.apple.com/no/safari/

Uten å fortelle deg hva du skal eller ikke skal bruke så er mitt generelle tips at du bør laste ned og teste hver av de. Et mulig problem som kan oppstå da er at en av disse kan sette seg opp som den foretrukne browseren hvis du klikker på linker fra mail, og det er ikke sikkert at du ønsker. Men har du flere apparater kan du jo gjerne fordele nettleserne litt og så sammenligne.

Nedenfor ser du en test av en hjemmeside i alle disse fem nettleserne. Dette er fra september i fjor.


Ha en god helg og lek deg gjerne med html5 og CSS og test dine sider i disse nettleserne.

Om eg ikke blir brutt opp i bits eller inntar en binær form så vil det snart komme en ny blogg med nye erfaringer fra Mitt IT-eventyr!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar