tirsdag 14. august 2012

PLN - Personlig Lærings nettverk

Hei igjen!

Mange av Dere har sikkert hørt om PLN, uten å ha noe videre kunnskap eller forståelse for hva det er.
PLN som overskriften tilsier står for Personal Learning network eller personlige læringsnettverk.

Her siterer eg rett og slett Svend Andreas Horgen:

Et PLN består av et sett av verktøy, strategier og metoder for å lære, typisk i nettverk sammen med andre. Et PLN er personlig og kan variere for hver enkelt person. Sosiale medier (som Twitter, Facebook og blogg), samskrivingsverktøy (som Google Docs, Etherpad og wikier), samhandlingsverktøy (som Skype og Adobe Connect) og informasjonshåndteringssystemer (RSS, sosiale bokmerkesystemer og liknende) er noen eksempler på verktøy som kan være sentrale i et PLN. Et PLN endres over tid, både innholdsmessig og med tanke på bruk av verktøy, informasjonskilder og personer i nettverkene.

Med andre ord, et PLN er de tjenester som nettet tilbyr oss for å innhente informasjon. Hvem kjenner seg ikke igjen der poden kommer med et spørsmål så vanskelig at man må slå opp på wikipedia, eller logge seg inn på facebook for å spørre en venn?

Det som gjør det personlig er at man velger selv i hvilken grad man ønsker å bruke de forskjellige mulighetene. Hva som gir en de beste svarene.

Hva er ditt PLN? Ka bruker du selv, bortsett fra Twitter og Facebook?

Høsten er over oss og det er på tide å gå tilbake i det eg tidligere har blogget om. Både i april og i mai hadde eg innlegg som gjaldt flere av de ovennevnte mulighetene.

I tiden fremover vil eg veksle mellom å være IT-student og familiefar i fullt arbeid.

Om du er interessert i PLN, her er en liten teaser:

Om eg ikke blir brutt opp i bits eller inntar en binær form så vil det snart komme en ny blogg med nye erfaringer fra Mitt IT-eventyr!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar