onsdag 9. mai 2012

Internettet som klasserom

Hvor mange ganger har du ikke sagt til deg sjøl: "Å, det der skulle eg ønske at eg kunne!" Eller hørt fra barna: "Mammaaaa! Eg trenger hjelp til leksene!" og funnet at man blir svar skyldig?

Tidligere denne våren har eg nevnt at eg har gått på skole, der noen av leksjonene har hatt videoer på youtube (se bloggene om binær og heksadesimal).
Disse videoene er laget av Salman Khan @ Khan Academy.

For bare et par dager siden skaffet eg meg en iPad og snublet over en app for samme Khan Academy.
Så klart eg måtte laste DEN ned, de videoene eg allerede hadde sett hadde jo virkelig fått meg til å
forstå de temaene som eg har lest, samt at eg har jo til og med skrevet blogger om de.

Når man har lastet ned denne appen og åpner den for første gang (iallefall var det slik for meg),
får man opp en video med Salman Khan fra han har vært på talkshowet Ted.
Videoen heter Salman Khan: Let's use video to reinvent education
Om du noen gang skal se en talkshow episode og har et inntrykk av at slikt ofte bare er vås og mas,
så kanskje du sitter med et annet inntrykk etter dette.

Denne videoen kan du se her.



Khans filosofi, som er det han har bygget opp Khans Academy på er at alle kan lære, men noen bruker
litt lengre tid.

Verktøyet Khan og hans team har bygget er laget slik at elever kan lære i sitt eget tempo, der
læreren får feedback på hvordan elevene klarer seg. Først ser elevene videoer, så løser de oppgaver
etterpå.
Og om de står fast på et tema så kan lærerne enkelt se dette i sitt diagram og fokusere på å hjelpe
disse. Videoen sier alt.

Tilbake til appen. Når eg i går var ferdig med videoen fikk eg muligheten til å logge meg inn via
enten Google eller Facebook. Eg valgte google.

Appen har 3200 videoer!! Ikke sjangs at man får sett alle, men utvalget er stort! Og man får haket
av automatisk hva man har sett og gjort.
Så om man sliter med matte kan man starte på begynnelsen med 1+1, lære hvordan man skal tenke,
hvordan man skal løse oppgaver og etterhvert får man "badges", merker som sier noe om hvor mye man
har vært gjennom.

Appen er laget slik at man kan se videoene, høre stemmen og lese teksten om man ikke skjønner hva
Khan sier. Vi har alle våre metoder for å lære, og noe fungerer bedre for noen enn andre ting.
Kombinasjonen av å lese, høre, se, samtidig som man kan spole tilbake om man gikk glipp av noe er helt genial. Noe Khan selv understreker på talkshowet.

Håper dette ga deg like mye påfyll på din energikrukke som det gav meg!

Om eg ikke blir brutt opp i bits eller inntar en binær form så vil det snart komme en ny blogg med nye erfaringer fra Mitt IT-eventyr!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar